מלחמת ישראל - איראן :: we were on a break

מתנצל על התגובה המאוחרת.

****

בגדול, אני חולק על הניתוח שלך.

גם בלבנון יש לחץ בינלאומי משמעותי ביותר לסיום הלחימה, אם לא אפילו גדול מזה שבעזה:

א. בעזה עוד ניתן לטעון שחמאס הוא הממשלה הנבחרת, בלבנון זה בפירוש לא המצב, ובהחלט ניתן לטעון שאזרחים תמימים רבים “נחטפו” באמצע המאבק הזה בגלל אינטרסים זרים של ארגון טרור (ולמען ההגינות - זה גם לגמרי נכון, עבור אזרחים לבנונים רבים). לבנון תטען בקלות שלא היא זו שהפרה את הריבונות הישראלית, ובצדק. כרגע הטיקט שלנו (ובצדק) הוא שהם לא עומדים בהבנות של ההחלטה על הפסקת האש הקודמת, אבל זה חלש יותר מהפרת ריבונות ישירה.

ב. באופן כללי, עזה הרבה פחות “מעניינת” את העולם. אם נדבר רגע בבוטות - מדובר בסוג של ‘פח אשפה’ של העולם, שאף-אחד לא באמת רוצה - בטח לא המערב, אבל גם אפילו לא המצרים או שאר מדינות ערב. גם אם נראה לך שמדובר ב’לחצים בינלאומיים משמעותיים’ - מדובר בעיקר במס שפתיים של מנהיגים מערביים כלפי קבוצות לחץ מוסלמיות פנימיות אצלם במדינה, וגם צריך לקחת בחשבון כמובן את ההבדלים העצומים בסדרי הגודל בין שתי הזירות - בעזה נלחמנו ברצף למעלה משנתיים, ובגדול מחקנו שם כמעט הכול.בלבנון, לעומת זאת, יש נכסים ואינטרסים מערביים משמעותיים (בפרט צרפתיים), והלחץ הבינלאומי הוא בהתאם.

לגבי הכנסת לוחמים ללבנון - קודם כל לא לגמרי ברור לי מה הקשר להודעה המקורית שלי ו/או לטיעון המרכזי בהודעה שלך, ובפרט איך זה מעמת את מה שאמרתי.מה שכן - אני לא מסכים עם האמירה שלך שמה שאנחנו בלבנון מבחינה קרקעית הוא “מסוכן יותר” מאשר ללכת “עד הסוף”. מה שאנחנו עושים שם עכשיו לא דומה למה שהיה במלחמת לבנון השנייה, לצורך העניין, אז באמת ניתן לומר שסתם ביצענו תמרונים קרקעיים “בטפטופים”, ללא מטרה או תכלית כלשהי, רק כדי ‘לצאת ידי חובה’. מה שאנחנו עושים שם זה להכניס כוחות ע"מ לדחוק את חיזבאללה לכל הפחות עד אחרי הליטאני (גבול גיאוגרפי טבעי בהרבה מהיום), אם לא למעלה מזה, ואגב - בסד”כ משמעותי בהרבה מזה שנתפס אולי בציבור, כפי שגם משתמע מדבריך (אולי הפוקוס על איראן קצת בלבל אנשים). כן - אין כוונה לכבוש את כל לבנון או משהו בסגנון, אבל כמו שהסברתי בהודעה המקורית שלי - זה לא נכון ולא כדאי עבורנו לנסות לעשות זאת, וסתם יעלה לנו בדם רב ומיותר ככל הנראה.

ולגבי מיתוס ה’היה צריך לסיים/לעשות הרבה יותר מהאוויר’ - אין דבר כזה. בגדול, כל דבר שאפשר לעשות מהאוויר - עושים. בניגוד למיתוסים ו/או תופעות שאולי היו נכונות לפני ה-7.10 - אין כיום חיה כזאת ששולחים כוחות קרקעיים כצאן לטבח כדי לבצע משהו שהיה ניתן לעשות “בקלות” מהאוויר, כדי לחסוך בכסף או בחיי אדם של הצד השני(*). אם מחליטים לשלוח כוחות קרקעיים - זה כדי לבצע משימות שבלתי אפשרי לבצע מהאוויר, או לכל הפחות שיבוצעו בצורה טובה ויסודית בהרבה מהקרקע (לשטח שכונות בעזה, לדוגמה).
(*)ואגב, בשולי הדברים - אפילו בהסתכלות החד-צדדית ביותר של העניין, חיסכון בחיי אזרחים של הצד השני הוא גם אינטרס ראשון במעלה שלנו - גם בבחינת הלגיטימציה הבינלאומית שדובר כאן רבות, וגם מבחינת הסיכוי להגיע להסדר כלשהו עם אזרחים כלשהם בצד השני, ביום שאחרי המלחמה.

Aaaaand it’s gone

@EJB בהמשך להודעתך על לבנון - ובכלל - לדעתי הרבה אנשים מפספסים את העובדה שהסורים לוטשים עיניים בגלל החשבון הארוך שלהם עם השיעים. אנחנו ממש לא רוצים ג׳ולאני וארדואן במקום חיזבאללה.

לא יודע אם ריאלי לשלוח את צה’'ל לכבוש את כל לבנון, וגם אם נעשה את זה מי מבטיח שיום אחרי א-שרע לא ישלח את החברים שלו לקחת את השלל. המקל של ישראל צריך להיות מה קורה עד הליטני. או שזה ישאר איום, או שבמידת הצורך האיום יתממש ויתחילו להיות שם יישובים דרוזים נוצרים ויהודים.

לטעמי הרצון של העם הלבנוני לקחת שליטה על המדינה שלו, על שלל בעיותיו, נראה כרגע כמו הבט הכי טוב של ישראל לגמור את חיזבאללה כמעט סופית. כדאי להכיר במגבלות הכוח ובכך שבשכונה הזו גם להשיג תוצאה לא מבטיח את שרידותה בטווח הבינוני ארוך

כצפוי המשא ומתן קרס

איראנים חושבים שהם יכולים לנצח

לא. בגדול, יש 2 אפשרויות:

  1. הרגע המתאים עדיין לא הגיע, המו”מ הנוכחי הוא סתם לצרכי התארגנות, ויש תוכניות מסודרות להמשך עד לשלב שבו יודיעו לעם לצאת החוצה.
  2. ירדו מהעץ והבינו שההיתכנות לזה אפסית, ולא רוצים לצאת אחראיים לטבח נוסף או להיות מושפלים עם זה שהעם האיראני (וכנראה בצדק מבחינתו) פשוט לא יקשיב.

הסבירות שאפשרות 2 היא הנכונה כמובן גדולה לאין ערוך.

בכלל, הסיטואציה הזו שבה למרות שאיראן הובסה צבאית עד כלות באחת מהמלחמות באמת החד צדדיות בהיסטוריה, ועדיין מבחינת הנראטיב והתפיסה המערבית היא כרגע בעלת הייתרון האסטרטגי, היא הזויה וחסרת תקדים בכל קנה מידה.

הסיבה לדבר הזה הוא כמובן מיצרי הורמוז, שבגדול מייצגים היטב את כל מה שרע במערב של ימינו ולמה הוא בסיבות גבוהה מאוד בדרך להיכחד: יש כאן יישות טרור, שבמשך שנים מממנת ומייצאת פיגועים ברחבי העולם, לפני חודשיים טבחה 30 אלף מפגינים מבני עמה, וכרגע כשמתעמתים איתה תוקפת מדינות שלא עשו לה כלום וחוסמת את אחד מנתיבי השייט החשובים בעולם (כולל תקיפה של ספינות אזרחיות לצורך אכיפה) - אך ורק כדי ככלי מיקוח במלחמה שבה באופן הצבאי היא הפסידה.

העולם המערבי של עד לפני 20 שנה היה מתגייס כולו ומצטרף למלחמת חורמה באיראן עד שהמשטר היה נופל. העולם המערבי של היום דורש מארה”ב וישראל להפסיק את המלחמה, קורא לה בלתי חוקית, משלם פרוטקשן לאיראן, ומעניק לה מקום של כבוד בארגוני זכויות האדם של האו”ם. בגדול, בעיני חלקים גדולים בעולם המערבי היום, איראן היא “הטוב” וארה”ב היא “הרע”. זה הזייה בכל קנה מידה. משהו מאוד, מאוד, מאוד, רקוב עובר על המערב.

הם צודקים. בגדול, בלא מעט מההתנהלות של ארה”ב במלחמה, וביחס של התקשורת המערבית הבלתי מגויסת בעליל (או יותר נכון מגויסת למען איראן), האיראנים מבינים היטב שארה”ב לא מחויבת למלחמת חורמה עד הסוף. מבחינתם, הם כרגע באמת מנצחים.

9 לייקים

אני באמת מאשים את הרשתות החברתיות בזה. אני לא יודע איך הם מתפעלים כל כך הרבה חרא מאחורי הקלעים, אבל השליטה בנראטיב דרך המדיה היא הסטרית. לא רק שחייבים ללמוד את זה, חייבים להבין איך להתגונן ולהשתמש בזה. אני רואה את כמות הדיסאינפורמציה בשם בנראטיב, ואני גם רואה איך גם ארהב הגדולה נופלת בזה חזק, וגם מבית.

אומרים שזה תוצאה של השקעות כספיות ארוכות שנים, כמו של קטר ודומיה .
יש בזה הגיון. תשלם למשפיענים, לאלה שמפעילים בוטים, לאלה שמפתחים את האלגוריתמים, תשקיע ישירות בחברות שמפעילות את הרשתות.
בסוף תקבל סטייה לנראטיב שלך.

אזרחי ישראל שומעים מנשיא ארהב על הפסקת אש בלבנון

עלאק צ’רצ’יל הישראלי ישלח את דובר צהל להכריז על זה במקומו….

כמה פחדן

3 לייקים

אשכרה האמריקאי הזה שפך כסף ובטונות על מלחמה שמה שהוא לא יסביר לא מאיימת על ארה"ב ובכל אופן הוא שפך את ערימות הכספים והיכולות האלו בין השאר כדי לחזק את ישראל, אתה די הזוי אם אתה רוצה שראש ממשלת ישראל ישלוט בסיטואציה הזו ולא נשיא ארה"ב. כמויות הנשק והכסף שטראמפ השקיע בהפצצה של איראן היא עצומה, זה שיש לישראל צורך אדיר לא לעצור את המאבק מול לבנון לא אומר שאנינו שולטים בסיטואציה.

תכרה נפט כמו הקטארים, תשלוט בסיטואציה שלך, כרגע זו לא בושה להיות הסגן של בר כוכבא…

אבל זה לא הנקודה שלי , ההפך אני די בא בציפיות נמוכות.

אני רק רוצה שראש הממשלה שלי לא ישקר לי ויגיד את זה בקולו…

כי? כי לא הבנת את זה לבד? מה אתה רוצה שהוא יגיד? “בא לי לזיין ללבנונים את הצורה אבל טראמפ אמר לי שתלוי בהפסקת האש הזו הרבה על הפרק ברמה העולמית, ולכן, עצרנו”

הוא ימכור שניצחנו, כולנו כולל הוא עצמו יודעים שלא קרובים לניצחון, אבל זו הסיטואציה של החיים שלנו.

הבנתי את הכל לבד.

זה היה ברור שתהיה הפסקת אש בקרוב. רק שראש הממשלה שלי ושר הביטחון המשיכו למכור לציבור שלהם לוקשים ולרמות אותם

אתה יכול לקבל משתינים עליך אני עדין לא

משה לא משתינים עליך, מה אתה רוצה שיגיד?? שטראמפ כופף אותו? כולם יודעים שהנקיון בדרום לבנון רחוק מלהשיג את תוצאותיו, כולם כולל טראמפ וביבי, רק כרגע אין לביבי הרבה ברירות, אז הוא מצייר ציורים יפים לעצמו אף אחד כולל הוא לא מאמינים למילה שלו בעניין.

אם אתה רוצה לבקר אותו תבקר אותו בנושאים בהם הוא צריך וליעב לפעול במדיניות פנים פה בארץ, ושם תצעק ביבי חרטטן.

2 לייקים

כשבכיר בצה"ל יצא ואמר שסוגיית פירוק חזבאללה מנשקו לא ריאלית ביבי והפמיליה שלו רצו לתלות אותו בכיכר העיר ובוביית הדמה שבתפקיד שר הביטחון יצא ואמר שזה אחת ממטרות המלחמה, שבוע אחרי זה יש הפסקת אש, אם זה לא להשתין עליך מלמעלה אני לא יודע מה כן..

אני מצפה מראש ממשלה שייצא ויעדכן את הציבור, יש דרך להציג הכל, ובסוף אין אני יודע שיש אינטרסים אמריקאים, אנחנו לא טמבלים, רק שהמנהיג הבלתי מעורער, הזה שתשקף את איראן ולקח את כל הקרדיט אמור לעדכן אותנו במה שקורה…

לייק 1

לצערי יש קהל גדול שמאמין לו.
בבחירות הבאות הוא יגיד שהוא מנע מאירן נשק גרעיני, הרחיק את חיזבאללה מהגבול, טיפל באיום הסורי והביס את חמאס. וכל הקהל (שלו) יריע לו כאילו בא המשיח.
לצערי , הקהל בצד השני מאמין על איוור שביבי שטן. טראמפ כופף אותו להפסקת אש? ביבי מפקיר את הצפון! היחסים עם ארה"ב על סף תהום! לאירן יהיה נשק גרעיני שבוע אחרי הבחירות אם ביבי ייבחר! ביבי לא הצליח למנף את ההצלחה של צה"ל באף זירה!

אני שונא פוליטיקה, שונא פוליטיקאים ושונא את כל הפרשנים בכל הערוצים שרק מפחידים ומשקרים כדי ליצור מהומות וסקופים.

6 לייקים

זה ממש לעוות בכוח. ביבי כמו שיש לו קרדיט בדברים טובים שעשה, יש ביקורת אדירה על מה שלא עשה. ספציפית בנושא איראן הוא האיש שהקדיש את חייו לצמד המבצעים האלו,דיבר על זה השכם והערב, אסף מידע וידע, עבד לשכנע בכל הרבדים בארה"ב מצבאית ועד מדינית כולל שכנוע של טראמפ עצמו שיש לו קולות לא קטנים במפלגתו שנגד המלחמה הזו.

הפעם זה נטו שנאה. כנראה האיש שהכי מגיע לו קרדיט על מה שכן הושג באיראן (והושג הרבה! גם אם לא הכל וגם אם התקשורת המטומטמת שלנו תנסה להמעיט מההישגים המטורפים שהושגו) זה ביבי.

וואי לא יכולתי להגיד את זה טוב יותר. אתך לגמרי.


עורך מוסיף בעקבות שחרור מיצר הורמוז תמורת לבנון -

כרמל-ניוז מפרסם איראנית מהאופוזיציה בהתכתבות, שווה קריאה.

אשת אופוזיציה איראנית (התכתבות אישית):
הלוואי והיו לנו אותן מותרות לטעון “לא השגנו את x ואת y, ואז לא ניצחנו” כמו שמקובל בישראל. אתם מחפשים כישלונות גם כשקשה למצוא אותם. השמדתם 80 אחוז מהיכולות הצבאיות של שני אויבים שלכם תוך שישה שבועות בלבד, עם נפגעים שמדינות אחרות חוות בתקרית דקירה במסעדה. הלוואי והייתם מקצצים את הכנסות הנפט של המשטר לנצח, או כובשים חצי מלבנון עד שהם יוותרו על הנשק שלהם, אבל במלחמות ובגיאופוליטיקה אי אפשר להשיג את כל מה שהיה ברשימת המשאלות שלכם. לפחות לא תוך שישה שבועות. להיפך, אנחנו באיראן צריכים לחשוב איך להתמודד עם מאות כישלונות שאף אחד לא יכול להתעלם מהם יותר. הכלכלה כל כך קרסה שאפילו הסרת הסנקציות לא יכולה לעשות הרבה. זה רק יגרום לעוד מכוניות BMW להופיע ברחובות טהרן. אנשים נמצאים בדיכאון נפשי ופוליטי עמוק, עכשיו הם גילו שאפילו הצבא האמריקאי לא יכול להציל אותם. אפילו למדינה מזויפת כמו לבנון יש עתיד מזהיר יותר, מכיוון שלפחות הם ניהלו משא ומתן ישיר עם ישראל ומנסים לפתור את הבעיה שלהם. ערביי המפרץ גילו שישראל היא בעלת ברית טובה יותר מבריטניה ויהיה לה מערכת יחסים חזקה יותר איתה בעתיד. כולם במצב טוב יותר עכשיו, חוץ מהאיראנים. מדוע שלא יהיו מדוכאים ומאוכזבים?

אני רק רוצה לומר לעם ישראל: לא ראיתם כישלון כמונו בחיינו. חגגו את הניצחון שלכם. ביקרו את הממשלה שלכם, את המפלגות שלכם, את בית המשפט שלכם, את המשטרה שלכם, את הצבא שלכם, אפילו את העם שלכם, כמה שתרצו. אבל זכרו שהם באמת יוצאי דופן בביצועים שלהם.

3 לייקים

אנחנו מתחילים לקבל הוחכה לכך שסוף מעשה במחשבה תחילה. צריך להגיד שאם השמועות נכונות, ובטח אם זה כולל את לבנון - זה נראה לא טוב.

לא יודע אם יהיה הסכם או לא אבל מיום שני מדווחים שזה ‘עניין של שעות’ ונחש מה, השעות עוברות ואין הסכם.

לא רק שאין הסכם, טראמפ מצייץ דבר אחד, האיראנים מוציאים אותו פיסטוק פעם אחרי פעם וטוענים שמה שהוא אומר לא נכון (הורמוז ואורניום למשל) ואז הוא מצייץ תמונת AI מאיימת נוספת.

אני לא חושב שיהיה משהו התקפי מצד ארה”ב לפני ה20/07 (אחרי גמר המונדיאל) ועד אז כנראה נראה רק איומים ומשחקי ‘חם קר’ לגבי סגירת הסכם.

כל עוד שהכוחות ממשיכים להיות באזור, ולא רק להיות אלא אפילו מתבצע כל הזמן עיבוי כוחות, הייתי ממתין עם הסקת המסקנות.

אני עומד מאחורי כל מילה בטור הזה, פה בארץ פרשני ה”נקודות יציאה" זה לרוב תבוסתנות מעורבבת בפוליטיקה של אנטי ביבי שמעדיפים אירן גרעינית על ניצחון של ביבי

לא חוכמה בדיעבד ולא כלום

יחד עם זאת, צריך להודות שהמלחמה הזו נוהלה בחובבנות עצומה שרק אלוהים יודע איך מתחילים מלחמה בלי לחשוב על מייצר הורמוז, הקלף הכי חזק של איראנים נגד המערב

ואם כבר, דבר אחד שצדקתי בו אי אפשר להפיל משטר איראני בתקיפות אוויריות או איזה מבצע של המוסד.

זה כישלון שיעלה לביבי בכיסא, אז לפחות דבר אחד טוב יצא מזה

אולי זה נכון בכל זאת, אבל לפי הדיווחים בארה’'ב מנעו את התכניות של המוסד להפלת המשטר.