פורמולה 1 - עונת 2023-drive to survive

טוב אז מה צריך לדעת-קצת רקע

פורמולה 1 הוא סבב מרוצי מכוניות חד מושביות שנתי שמתקיים כבר מ-1950 ב-22 מרוצים מסביב לעולם.
העונה מתקיימת בשנה קלנדרית ומתרחשת בסופש"ים אחת לשבועיים-שלוש עם פגרה באמצע.

סופ"ש התחרות מתחלק לאימון יום שישי, מקצה דירוג יום שבת והתחרות עצמה בראשון.
מקום ראשון מקבל 25 נק, מקום שני 18, מקום 15 וככה עד לסיום העשירייה הראשונה שהיא היחידה שמקבלת ניקוד בכל מירוץ.

בסבב כיום יש 10 קבוצות כאשר לכל קבוצה יש 2 נהגים, הקבוצות המתחרות כיום בסבב הן:

מרצדס(מנוע של מרצדס)

אלופת 7 השנים האחרונות גם בדירוג הנהגים עם אלוף 7 השנים האחרונות וגם בדירוג היצרנים.

בקבוצה יש את האלוף הבלתי מעורער לואיס המילטון הבריטי זוכה 6 העונות האחרונות ובעל 7 אליפויות נהגים, בעל הניצחונות הגדול ביותר בסבב אחרי ששבר את השיא של מיכאל שומכאר עם 99 נצ’ בסבב וכבר כיום לפני הפרישב מוגדר כגדול מכולם.

יחד איתו נמצא ולטרי בוטאס הפיני הוותיק בעונתו האחרונה בקבוצה לפני מעבר לאלפא רומאו (עוד נגיע אליהם).
בוטאס שנמצא בסבב מ-2012 הגיע למרצדס ב-2017 ונחשב לאחד הנהגים המוכשרים והמהירים בסבב אבל היחסים עם המילטון ומנהל הקבוצה האגדי טוטו וולף הביאו את הקשר לסיום, בוטאס מרגיש (כנראה בצדק) שהעדפת הקבוצה להמילטון מונעת ממנו להתקדם וימשיך למקום אחר כנהג המוביל.

** אסטון מרטין- רד בול רייסינג (מנוע של הונדה)**

קבוצה שהוקמה ב-2004 תחת השם רד בול רייסינג (הייתה בעבר פורד) וטיפסה את דרכה למעלה עד ל-4 שנות האליפות הרצופות בשנים 2013-2010 עם סבסטיאן פטל שזכה ב-4 באליפויות הרצופות כנהג צעיר ששבר את שיא הניצחונות בעונה לנהג עם 15 נצ’ ובאליפות היצרנים.

כיום הקבוצה שמובלת ע"י המנהל האדיר כריסטיאן הורנר מנסה לסיים את ההגמוניה הבלתי מעורערת של מרצדס והביאה אליה לפני שנתיים מקבוצת הבת שלה אלפטאורי (קבוצת הפיתוח של רד בול) את מקס וארסטאפן ההולנדי הצעיר שקבע שיאים עם ההופעה והניצחון הצעיר ביותר בהיסטורית הסבב כבר בגיל 17.

יחד איתו נמצא השנה הראשונה ברד בול הנהג המקסיקני הותיק והמוכשר סרחיו “צ’אקו” פרז ונחשב לאחד הנהגים המהירים והחדים בסבב.

סקודריה פרארי (מנוע של פרארי)

אולי הקבוצה היחידה שלא צריך להציג פה,אין צורך להציג מי זאת פרארי ואת הסמל הסוס השחור והמכונית האדומה כולם מכירים והיא הקבוצה האהודה והמרווויחה ביותר בסבב עם כמות אוהדים מדהימה בכל העולם.

הקבוצה הותיקה ביותר בסבב וגם המעוטרת ביותר, 15 זכיות באליפויות הנהגים ו-16 זכיות באליפות היצרנים כאשר כמובן המוכר מכולם הוא מיכאל שומאכר עם 6 זכיות עם הקבוצה.

כיום מצב הקבוצה שלא זכתה באליפות מאז 2007 לא טוב ולמרות שכמעט תמיד נמצאים אצלה הטופ של עולם הנהגים בפורמולה 1 היא לא מצליחה לחזור על הישגי העבר.
כיום נוהגים במכוניוח הקבוצה קרלוס סיינס הספרדי בן ה-27 שנמצא בסבב מאז 2015 והתחרה כבר תחת אלפאטורי, רנו ומקלארן והגיא לקבוצה האדומה השנה

ההבטחה הגדולה לחזרה לצמרת היא שארל לקלר בן ה-24 שמוגדר כאחת ההבטחות הצעירות של הסבב ומתחרה תחת הקבוצה משנת 2019

מי עוד נמצא:

מקלארן (מנוע של מרצדס)
אחד הקבוצות הוותיקות בסבב עם 12 אליפויות נהגים ו-9 אליפויות יצרנים מנסה להחזיר את עצמה לפסגה אחרי שנים קשות עם מנהל קבוצה חדש בשם זאק בראוו שעושה עבודה מצויינת ועם 2 נהגים נהדרים בדמות לאנדו נוריס הצעיר בן ה-21 שכבר מראה ניצוצות ענק ועם דניאל ריקרדו האוסטרלי החייכן בן ה-32 שמתחרה בסבב כבר עשור

אלפא רומאו רייסינג (מנוע של פרארי)
עוד חברה ותיקה בסבב מ-1950, קבוצת בת של פרארי עם 2 אליפויות אי שם בשנות ה-50.
כיום נוהגים אצלה האליל קימי רייקונן הפיני בן ה-41 שיפרוש בסוף העונה ולמרות שזכה רק באליפות אחת עם פרארי ב-2007 נחשב לאחד הנהגים הגדולים בהיסטוריה.
יחד איתו בעונה ראשונה בסבב אנטוניו ג’יובנצי’ האיטלקי בן ה-27 שמקבל הזדמנות להוכיח את עצמו אחרי מספר הצלחות בקטגוריות נמוכות יותר כמו פורמולה 3.
יחד איתם מתחרה לסירוגין רוברט קוביצה שחזר מפרישה בגיל 36 ומשמש כנהג ניסוי וכמחליף.

אסטון מרטין (מנוע של מרצדס)
קבוצה קטנה שהחלה את פעילותה בסבב בשנות ה-60, ללא הישגים עד כה.
כיום מתחרים תחתה סבסטיאן פטל בן ה-34 אלוף העולם 4 פעמים עם רד בול שלא הצליח לשחזר את ההשגים עם פרארי ועזב לקבוצה קטנה יותר כדי לשמור על כיסא הנהג בסבב ולאנס סטרול בן ה-22, הבן של הבעלים של הקבוצה לורנס סטרול אבל אל תטעו, לאנס אומנם זוכה למושגץב נהג בזכות אביו אך הוא נהג מוכשר בפני עצמו עם אליפות בפורמולה 3 ועוד קטגוריות תחרות שונות.

רנו (מנוע של רנו)
הקבוצה הצרפתית נמצאת בסבב מסוף שנות ה-70 ובעלת 2 אליפויות היסטוריות ב-2005 וב-2006 של נהגים ויצרנים בראשות פרננדו אלונסו הגדול.
כיום מתחרים אצלה אותו פרננדו אלונסו השועל הותיק בן ה-40 ואסטבן אוקון הצרפתי בן ה-24

וויליאמס רייסינג (מנוע של מרצדס)
חברה ותיקה גם כן מסוף שנות ה-70, בעלת 7 אליפויות נהג האחרונה ב-1997 ו-9 אליפויות יצרן.
כמעט התפרקה כלכלית לפני מספר שנים ומנסה כעת לחזור לגדולה ללא הצלחה גדולה
כיום נוהגים תחתיה ניקולאס לפיטי הקנדי בן ה-26 וג’ורג ראסל הבריטי בן ה-23 שכבר קיבל קידום וינהג במכונית של מקלארן בשנה הבאה.
בפן הישראלי רועי ניסני שלנו שמתחרה במקביל בפורמולה 3 משמש כאחד מנהגי הניסוי של הקבוצה ובתקווה לקבל את ההזדמנות לעלות לליגה של הגדולים בשנים הקרובות

סקודריה אלפאטורי (מנוע של הונדה)
קבוצת הבת של רד בול, נקרא בעבר טורו רוסו ולמרות שהיא משמשת כסוג של קבוצת מבחן לנהגים הצעירים שמגיעים מהאקדמיה של רד בול היא מתנהלת כקבוצה עצמאית לחלוטין ועם מנהל קבוצה ותקציבים שונים ואין לה הישגים.
כיום נוהגים אצלה פייר גאסלי הצרפתי בן ה-25 שכבר שימש כנהג בקבוצה הראשונה ברד בול אך לא הציג את היכולת הנדרשת וירד לקבוצת הבת.
יחד איתו נמצא בעונתו הראשונה יוקי טשונודה היפני בן ה-21 שמקבל הזדמנות אדירה להוכיח את עצמו בסבב

האס (פרארי)
החברה הכי חדשה בסבב, נוסדה רק ב-2014 ע"י ג’ן האס והחלה להתחרות רק ב-2016.
נחשבת לקבוצה הקטנה ביותר בסבב, הצליחה לעשות הישג מדהים ב-2018 ולסיים מקום 5 בדירוג היצרנים אך חוץ מזה מדשדשת למטה בין המקומות האחרונים בשאר העונות וכרגע גם בזאת.
השמות שמתחרים אצלה הם מיק שומאכר בן ה-22 בנו של מיכאל הגדול ואלוף פורמולה 2 בעונה הקודמת וניקיטה מאזפין הרוסי בן ה-22 שבניגוד ללאנס סטרול מקבל חסות כספית מאביו ולא נותן את התמורה הראויה, אולי כיום הנהג הגרוע בסבב.

אחרי שקצת חפרתי אתן רק את תמונת המצב של טבלת דירוג הנהגים והיצרנים, בהמשך עוד נדבר על מנועים, צמיגים, טקטיקות מירוץ, כיסי לחץ ואוויר במכונית, DRS ועל התרויות שמתקיימות ובדרך

בינתיים קדימה רד בול- קדימה וארסטאפן

10 לייקים

אהוד, מה אתה אומר על הקונספט של הספרינט שכבר נוסה בסילברסטון והיום מקבל טייק2?
אני אישית עף על זה ממש. מיני מירוץ כאשר אין חובה לעצור כלל בפיט, קחו סט צמיגים אחד ועופו על זה. ואיזה מסלול יותר מתאים לספרינט מאשר הtemple of speed במונזה?

אישית אני מייחל כבר בערך עשור לחזרה של פרארי להיות תחרותית, העונה זה כבר לא יקרה, אבל התבססות במקום השלישי אחרי הזוועה בעונה הקודמת זה שיפור מדהים. לפרארי תוכנית ארוכת טווח לחזרה לטופ, הערכות אופטימיות מדברות כבר על העונה הבאה, אני מעריך שזה ייקח טיפה יותר זמן אבל אין לי ספק שזה יקרה.

העונה אני לחלוטין בעד ורסטאפן. מעבר לזה שאני חושב שהוא הנהג הטוב בסבב, אני גם ממש באנטי על המילטון עוד מתקופת אלונסו בפרארי. מישהו חייב לקטוע את הרצף המטורף הזה שלהם

לאלה שפחות בעניינים ואולי רוצים להתחיל- היום זה זמן מצויין. עוד שעתיים הספרינט באיטליה מתחיל. מומלץ.

2 לייקים

יש משהו ממש מגניב בספרינט, בלי טקטיקות, בלי עצירות, תלחץ על הגז וסע.
זה יהיה מקצה הספרינט השני מתוך 3 שיהיה השנה, בשלישי בברזיל בתחרויות סוף העונה.

אני אוהב את פרארי אבל מת על מה שזאק בראון עושה עם מקלארן בשנה וחצי שהוא שם, זה נטו עבודת קודש של מנהל קבוצה אז אפרגן לכל אחת שתיקח מקום שלישי מבניהן ובכללי הקרב על מקום 3 בדירוג היצרנים תמיד מספק קרבות מעניינים.

אני איתך, אני אוהד את רד בול, מת על כריסטיאן הורנר, על וארסטאפן שהוא כישרון עצום והשנה הם גם הוסיפו את צ’אקו פרז שהוא נהג שאני אוהב אז בכלל…אין ספק שאני איתם.

אני גם לא אוהב את לואיס וחושב שהוא נהג מלוכלך (ראה ערך השנה בהונגריה ובסילברסטון שהתנהג מלוכלך) מכיר בגדולתו כי אי אפשר שלא אבל לא אוהב אותו ולגמרי מקווה שההגמוניה תיגמר השנה

2 לייקים

יש איזו הגבלה מבחינת הסט-אפ של המכוניות בספרינט בהשוואה למירוץ עצמו?

מסכים לחלוטין לגבי מקלארן, המצב שלהם היה אפילו גרוע מזה של פרארי, מקבוצת הפאר שתמיד הייתה עד למאבקים בתחתית הדירוג. אני חושב שגם הפרויקט עם אלונסו תרם הרבה למה שאנחנו רואים היום. בראון עשה עבודה אדירה.

הורנר אחת הדמויות הכי מדהימות בפורמולה 1. הוא גם לחלוטין הכוכב של הסדרה של נטפליקס. מערכת היחסים שלו שם עם סיריל זה פרייסלס :joy:

לייק 1

בוטאס מנצח את הספרינט של מונזה

הנהג הפיני מוכיח שוב שהוא הכי מהיר בסבב עם ניצחון שני בספרינט השני העונה אחרי הניצחון בבריטניה.
18 סיבובים ללא עצירות וללא החלפות צמיגים

בוטאס יזכה ב-5 נקודות שמבססות את מקומו במקום השלישי בדירוג הכללי, וארסטאפן סיים שני והגדיל את הפער מהמילטון שסיים 5 ב-5 נק’.

מחר מירוץ מונזה עצמו עם וארסטפן שמזנק מהפול פוזישן לאחר שבוטאס ספג עונש ויזנק שני

לייק 1

בוטאס יזנק אחרון. סה"כ ספרינט לא רע אבל גם בלי הרבה אקשן. הדבר המשמעותי ביותר שקרה הוא איבוד המקומות של לואיס בפתיחה.

2 לייקים

וואו אחרון אחרי פול פוזישן
לא עודכנתי בזה (הייתי בים)

יהיה לו מירוץ מעניין מחר נראה אם יצליח לעשות קאמבק ולהידחף לעשירייה הראשונה

אני מעריך שהוא יצליח להכנס לניקוד, המרצדס מהירה מדי כדי שזה לא יקרה.

מקלארן 2-1 על הפודיום!

וואו איזה מירוץ משוגעעע היה לנו במונזה!!!

מקלארן לוקחת את 2 המקומות הראשונים עם ריקרדו ונוריס ומבססת את מעמדה כקבוצה השלישית הבכירה בסבב.

גם לפרארי הביתית היה מירוץ מעולה עם מקומות 4 ו-6 ללקלר וסאנס בהתאמה וגם בוטאס שמצליח לסיים 3 אחרי שהתחיל אחרון מהפיט

אבל הסיפור הגדול שעוד ידונו בו בהמשך וכנראה שאף יהיו עונשים משמעותיים זה התאונה (שוב) בין מובילי הטבלה וארסטרפן והמילטון והתנגשו בתאונה שלא הייתה רחוקה מלהיגמר רע מאוד להמילטון שהמכונית של וארסטאפן עולה על מכונית שלו (לטעמי שוב ולא בפעם הראשונה אשמה של לואיס)

אחד מהמירוצים המרתקים של העונה!! וואו

3 לייקים

מצב דירוג הנהגים אחרי מונזה

מצב דירוג היצרנים אחרי מונזה

לייק 1

וארסטאפן נענש על התאונה במונזה!!

בהחלטה הזויה של בית הדין של ה-FIA הנהג ההולנדי נענש בהורדת 3 מקומות דירוג במקצה הדירוג בתחרות הבאה ברוסיה!!

אין לי ספק שרד בול יערערו, מעבר לדעתי שהטעות בתאונה היום היא של המילטון (בזדון או לא, עדיין אשמתו) אני לא זוכר כזה עונש כאשר המילטון הוריד את וארסטאפן בסילברסטון ושם זה היה הרבה יותר מכוון וברוטלי מהיום.

החלטה שערורייתית FIA שנראה כאילו ממש רוצים לתת להמילטון ומרצדס לשמור את התואר גם העונה

2 לייקים

חד משמעית אשמה של לואיס, ורסטאפן גם נשאל על זה ואמר שהוא לא האמין שהמילטון אשכרה ימשיך להדוף אותו הצידה. גם הורנר זרק עקיצונת לוולף.

מבאס קצת שמקלארן לקחה זיליון נקודות במאבק עם פרארי אבל אני דיי שמח בשביל ריקארדו ששכח כבר איך נראה ניצחון.

פרארי בעוד מירוץ סולידי. אני חושב שאין להם כבר הרבה לאן להתרומם העונה. הפוקוס הוא כבר על העונה הבאה.

בוטאס טס היום על המסלול, וזה הרגע של המירוץ -

2 לייקים

@EHUD

תגייס לפה את הילאל…

לאחרונה קצת הצצתי בספורט הזה, ופיתחתי שנאה להמילטון, איש מנותק ובכיין שאני לא מסוגל לשמוע. ההתקרבנות שלו מעייפת אותי, ובאיזה יום גם גיליתי שהוא פעיל למען הצלת העולם מההתחממות הגלובלית (הציניות התאבדה מקומה עשירית), ואם כבר תראו את הדבר ההזוי הזה…

2 לייקים

כן כן, איש מאוס ביותר. אי אפשר לשמוע אותו מדבר ולא לפתח אנטי.

לייק 1

גם את הנהיגה שלו אני לא אוהב.

שוב אי אפשר להתווכח עם הווינריות שלו (בתוספת לשליטה מוחלטת של העליונות המנועית של מרדצס) אבל הוא נהג אגרסיבי במובן השלילי של המילה,יש הרבה נהגים אגרסיבים במובן הטוב (שומי בעבר, רייקונן, אלונסו) והוא לא אלגנט כמו רבים וטובים אחרים (סנה, מאסה, סיינס, פטל)

הבעיה שלי עם הספורט הזה שצמיגים קובעים לכולם איזו תרכובת אבל מנועים לכל אחד שונה. זה כאילו שכל קבוצה ביתית בכדורגל תשחק עם כדור שלה מנופח לפי איך שבא לה. זה הזוי משהו

לייק 1

תשאל את רד בול כמה הם סבלו מהמנוע של רנו, כמות הפעמים שהמנוע הזה התקלקל להם והרס מירוצים הוא ענק, טפן טפו עם הונדה זה עובד מצויין בינתיים.

אין ספק שיש הבדלים אבל מצד שני אתה לא יכול להכריח את כולן לנסוע עם סוג אחד של מנוע.
לעומת זאת צמיגים ותרכובות זה משהו שיותר קל להפוך אותו לכללי.

2 לייקים

אגב למי שלא ראה את הדוקו על שומאכר בנטפליקס, רוצו לראות…קרע לי את הלב

שמע, המילטון התחרה עם שמות גדולים מאוד בקבוצות שלו והיה לכל הפחות מהיר כמוהם (אלונסו, רוזברג) ובהרבה מקרים מהיר מהם (בוטאס, קובאליינן, באטן שזכור במיוחד כשהתקשה במעבר לפירלי). גם אני לא מתחבר לסגנון האגרסיבי בואכה מלוכלך שלו, אבל הוא נהג מוכשר מאוד.

עם זאת, בן אדם מאוס מאוד. קלישאתי בראיונות, בעד מה שטוב ונגד מה שרע. מתחסד כזה מהסוג המעצבן.

לייק 1

חלילה לא מזלזל בלואיס והוא אכן נהג מוכשר שניצח טובים מאוד אבל הוא גם נהנה מעליונות של מרדצס בשנים שאחרות נפלו.

לשם השוואה כמובן שומי בשנים הראשונות בפרארי סבל ממכונית חרא ועדיין לקח מהקינן אליפות נטו על כישרון נהיגה.
לאלונסו לא בהכרח הייתה את המכונית הטובה ביותר ברנו ועדיין הוא עשה עונות מדהימות.

בלי להוריד מלואיס הוא גם פשוט מאוד מאוד נהנה מהמכונית שהייתה לו