טוב אז מה צריך לדעת-קצת רקע
פורמולה 1 הוא סבב מרוצי מכוניות חד מושביות שנתי שמתקיים כבר מ-1950 ב-22 מרוצים מסביב לעולם.
העונה מתקיימת בשנה קלנדרית ומתרחשת בסופש"ים אחת לשבועיים-שלוש עם פגרה באמצע.
סופ"ש התחרות מתחלק לאימון יום שישי, מקצה דירוג יום שבת והתחרות עצמה בראשון.
מקום ראשון מקבל 25 נק, מקום שני 18, מקום 15 וככה עד לסיום העשירייה הראשונה שהיא היחידה שמקבלת ניקוד בכל מירוץ.
בסבב כיום יש 10 קבוצות כאשר לכל קבוצה יש 2 נהגים, הקבוצות המתחרות כיום בסבב הן:
מרצדס(מנוע של מרצדס)
אלופת 7 השנים האחרונות גם בדירוג הנהגים עם אלוף 7 השנים האחרונות וגם בדירוג היצרנים.
בקבוצה יש את האלוף הבלתי מעורער לואיס המילטון הבריטי זוכה 6 העונות האחרונות ובעל 7 אליפויות נהגים, בעל הניצחונות הגדול ביותר בסבב אחרי ששבר את השיא של מיכאל שומכאר עם 99 נצ’ בסבב וכבר כיום לפני הפרישב מוגדר כגדול מכולם.
יחד איתו נמצא ולטרי בוטאס הפיני הוותיק בעונתו האחרונה בקבוצה לפני מעבר לאלפא רומאו (עוד נגיע אליהם).
בוטאס שנמצא בסבב מ-2012 הגיע למרצדס ב-2017 ונחשב לאחד הנהגים המוכשרים והמהירים בסבב אבל היחסים עם המילטון ומנהל הקבוצה האגדי טוטו וולף הביאו את הקשר לסיום, בוטאס מרגיש (כנראה בצדק) שהעדפת הקבוצה להמילטון מונעת ממנו להתקדם וימשיך למקום אחר כנהג המוביל.
** אסטון מרטין- רד בול רייסינג (מנוע של הונדה)**
קבוצה שהוקמה ב-2004 תחת השם רד בול רייסינג (הייתה בעבר פורד) וטיפסה את דרכה למעלה עד ל-4 שנות האליפות הרצופות בשנים 2013-2010 עם סבסטיאן פטל שזכה ב-4 באליפויות הרצופות כנהג צעיר ששבר את שיא הניצחונות בעונה לנהג עם 15 נצ’ ובאליפות היצרנים.
כיום הקבוצה שמובלת ע"י המנהל האדיר כריסטיאן הורנר מנסה לסיים את ההגמוניה הבלתי מעורערת של מרצדס והביאה אליה לפני שנתיים מקבוצת הבת שלה אלפטאורי (קבוצת הפיתוח של רד בול) את מקס וארסטאפן ההולנדי הצעיר שקבע שיאים עם ההופעה והניצחון הצעיר ביותר בהיסטורית הסבב כבר בגיל 17.
יחד איתו נמצא השנה הראשונה ברד בול הנהג המקסיקני הותיק והמוכשר סרחיו “צ’אקו” פרז ונחשב לאחד הנהגים המהירים והחדים בסבב.
סקודריה פרארי (מנוע של פרארי)
אולי הקבוצה היחידה שלא צריך להציג פה,אין צורך להציג מי זאת פרארי ואת הסמל הסוס השחור והמכונית האדומה כולם מכירים והיא הקבוצה האהודה והמרווויחה ביותר בסבב עם כמות אוהדים מדהימה בכל העולם.
הקבוצה הותיקה ביותר בסבב וגם המעוטרת ביותר, 15 זכיות באליפויות הנהגים ו-16 זכיות באליפות היצרנים כאשר כמובן המוכר מכולם הוא מיכאל שומאכר עם 6 זכיות עם הקבוצה.
כיום מצב הקבוצה שלא זכתה באליפות מאז 2007 לא טוב ולמרות שכמעט תמיד נמצאים אצלה הטופ של עולם הנהגים בפורמולה 1 היא לא מצליחה לחזור על הישגי העבר.
כיום נוהגים במכוניוח הקבוצה קרלוס סיינס הספרדי בן ה-27 שנמצא בסבב מאז 2015 והתחרה כבר תחת אלפאטורי, רנו ומקלארן והגיא לקבוצה האדומה השנה
ההבטחה הגדולה לחזרה לצמרת היא שארל לקלר בן ה-24 שמוגדר כאחת ההבטחות הצעירות של הסבב ומתחרה תחת הקבוצה משנת 2019
מי עוד נמצא:
מקלארן (מנוע של מרצדס)
אחד הקבוצות הוותיקות בסבב עם 12 אליפויות נהגים ו-9 אליפויות יצרנים מנסה להחזיר את עצמה לפסגה אחרי שנים קשות עם מנהל קבוצה חדש בשם זאק בראוו שעושה עבודה מצויינת ועם 2 נהגים נהדרים בדמות לאנדו נוריס הצעיר בן ה-21 שכבר מראה ניצוצות ענק ועם דניאל ריקרדו האוסטרלי החייכן בן ה-32 שמתחרה בסבב כבר עשור
אלפא רומאו רייסינג (מנוע של פרארי)
עוד חברה ותיקה בסבב מ-1950, קבוצת בת של פרארי עם 2 אליפויות אי שם בשנות ה-50.
כיום נוהגים אצלה האליל קימי רייקונן הפיני בן ה-41 שיפרוש בסוף העונה ולמרות שזכה רק באליפות אחת עם פרארי ב-2007 נחשב לאחד הנהגים הגדולים בהיסטוריה.
יחד איתו בעונה ראשונה בסבב אנטוניו ג’יובנצי’ האיטלקי בן ה-27 שמקבל הזדמנות להוכיח את עצמו אחרי מספר הצלחות בקטגוריות נמוכות יותר כמו פורמולה 3.
יחד איתם מתחרה לסירוגין רוברט קוביצה שחזר מפרישה בגיל 36 ומשמש כנהג ניסוי וכמחליף.
אסטון מרטין (מנוע של מרצדס)
קבוצה קטנה שהחלה את פעילותה בסבב בשנות ה-60, ללא הישגים עד כה.
כיום מתחרים תחתה סבסטיאן פטל בן ה-34 אלוף העולם 4 פעמים עם רד בול שלא הצליח לשחזר את ההשגים עם פרארי ועזב לקבוצה קטנה יותר כדי לשמור על כיסא הנהג בסבב ולאנס סטרול בן ה-22, הבן של הבעלים של הקבוצה לורנס סטרול אבל אל תטעו, לאנס אומנם זוכה למושגץב נהג בזכות אביו אך הוא נהג מוכשר בפני עצמו עם אליפות בפורמולה 3 ועוד קטגוריות תחרות שונות.
רנו (מנוע של רנו)
הקבוצה הצרפתית נמצאת בסבב מסוף שנות ה-70 ובעלת 2 אליפויות היסטוריות ב-2005 וב-2006 של נהגים ויצרנים בראשות פרננדו אלונסו הגדול.
כיום מתחרים אצלה אותו פרננדו אלונסו השועל הותיק בן ה-40 ואסטבן אוקון הצרפתי בן ה-24
וויליאמס רייסינג (מנוע של מרצדס)
חברה ותיקה גם כן מסוף שנות ה-70, בעלת 7 אליפויות נהג האחרונה ב-1997 ו-9 אליפויות יצרן.
כמעט התפרקה כלכלית לפני מספר שנים ומנסה כעת לחזור לגדולה ללא הצלחה גדולה
כיום נוהגים תחתיה ניקולאס לפיטי הקנדי בן ה-26 וג’ורג ראסל הבריטי בן ה-23 שכבר קיבל קידום וינהג במכונית של מקלארן בשנה הבאה.
בפן הישראלי רועי ניסני שלנו שמתחרה במקביל בפורמולה 3 משמש כאחד מנהגי הניסוי של הקבוצה ובתקווה לקבל את ההזדמנות לעלות לליגה של הגדולים בשנים הקרובות
סקודריה אלפאטורי (מנוע של הונדה)
קבוצת הבת של רד בול, נקרא בעבר טורו רוסו ולמרות שהיא משמשת כסוג של קבוצת מבחן לנהגים הצעירים שמגיעים מהאקדמיה של רד בול היא מתנהלת כקבוצה עצמאית לחלוטין ועם מנהל קבוצה ותקציבים שונים ואין לה הישגים.
כיום נוהגים אצלה פייר גאסלי הצרפתי בן ה-25 שכבר שימש כנהג בקבוצה הראשונה ברד בול אך לא הציג את היכולת הנדרשת וירד לקבוצת הבת.
יחד איתו נמצא בעונתו הראשונה יוקי טשונודה היפני בן ה-21 שמקבל הזדמנות אדירה להוכיח את עצמו בסבב
האס (פרארי)
החברה הכי חדשה בסבב, נוסדה רק ב-2014 ע"י ג’ן האס והחלה להתחרות רק ב-2016.
נחשבת לקבוצה הקטנה ביותר בסבב, הצליחה לעשות הישג מדהים ב-2018 ולסיים מקום 5 בדירוג היצרנים אך חוץ מזה מדשדשת למטה בין המקומות האחרונים בשאר העונות וכרגע גם בזאת.
השמות שמתחרים אצלה הם מיק שומאכר בן ה-22 בנו של מיכאל הגדול ואלוף פורמולה 2 בעונה הקודמת וניקיטה מאזפין הרוסי בן ה-22 שבניגוד ללאנס סטרול מקבל חסות כספית מאביו ולא נותן את התמורה הראויה, אולי כיום הנהג הגרוע בסבב.
אחרי שקצת חפרתי אתן רק את תמונת המצב של טבלת דירוג הנהגים והיצרנים, בהמשך עוד נדבר על מנועים, צמיגים, טקטיקות מירוץ, כיסי לחץ ואוויר במכונית, DRS ועל התרויות שמתקיימות ובדרך
בינתיים קדימה רד בול- קדימה וארסטאפן