-קיליאן אמבפה כבש שער נהדר והשתווה לתיירי הנרי עם שערו ה-51 בנבחרת בניצחון 0:2 על אוקראינה. אמבפה מצד אחד היה הפנדליסט כמעט מהיום בו הפציע, ומצד שני הנרי שיחק הרבה יותר משחקים ממנו. אמבפה, שקיבל כדור לשטח, השיג את הבלם וחתך למרכז באומנות - זקוק לשבעה שערים כדי להפוך לגדול מבקיעי נבחרת צרפת. הוא כובש משחק שלישי ברציפות בנבחרת. “יש לי הרבה כבוד והערצה לטיטי (הנרי) על מה שעשה בכדורגל, הוא היה רפרנס שלנו ובטח של החלוצים, אבל אני רוצה לעבור אותו”. חשוב אפילו יותר - הבישול הנהדר של אורליאן טשואמני שמרגיש בנוח, סיפק כמה חטפיות מעולות וגם מסירה נהדרת.
-דני קרבחאל חזר לנבחרת ספרד שנה לאחר משחקו האחרון (ב-1:4 על שוויץ ב-08-09). המגן עלה מהספסל בדקה ה-66, בעוד דין האוסן פתח בהרכב והשלים 90 דקות ב-0:3 על בולגריה, ועם ניהול משחק מופתי שוב החלו הכותרות על כך שהוא אולי מתבזבז כבלם.
-פרנקו מסטאנטואונו עם הופעת בכורה בהרכב נבחרת ארגנטינה בערב בו הביסה את ונצואלה במשחק הפרידה של ליאו מסי מהקהל הביתי (0:3). מסטאנטואונו דיבר על הגשמת חלום וסיפר שבאחד המהלכים כאשר בעט במקום למסור למסי - הקפטן נזף בו (בצורה טובה), “הוא רצה להרוג אותי והתנצלתי בפניו שלא מסרתי”.
-גונסאלו גארסיה עם הופעת בכורה במדי נבחרת ספרד הצעירה U21, כמעט הבקיע במחצית הראשונה ב-0:3 על קפריסין. דווקא רפא אוברדור, המגן הצעיר שגדל בקסטיליה - הצליח להבקיע וכבש שער אדיר בבעיטה מחוץ לרחבה רגע לפני ההפסקה.
-מי שקצת “בבעיה” הוא אנטוניו רודיגר שלא לקאמבק הזה בנבחרת הוא ציפה. נבחרת גרמניה חלשה מאוד הפסידה 2:0 לסלובקיה. שחקן העבר בסטיאן שווינשטיינגר מתח ביקורת על היכולת של הבלם: “הוא שחקן של ריאל מדריד והיה צריך לפעול אחרת, לסגור לשחקן ההתקפה את החיתוך לאמצע ולאפשר לו שימוש רק ברגל ימין החלשה”. רודיגר ספג ביקורת גם מכלי התקשורת, ונטען ב"בילד" שהוא יזם שיחה עם השחקנים בחדר ההלבשה על רמת המחויבות שלהם.
-בישול לארדה גולר ב-2:3 של נבחרת טורקיה שכמעט הסתבכה והשמיטה יתרון| ברהים דיאס פתח בהרכב ושיחק 77 דקות ב-0:5 של מרוקו על ניז’ר, הוא במונדיאל, ואיכשהו לא כבש או בישל| פדה ואלוורדה עם משחק מלא ב-0:3 של נבחרת אורוגוואי עם פרו, שוב ענד את סרט הקפטן, הופעה מספר 70 והרבה-הרבה כדורים ארוכים מוצלחים| טיבו קורטואה מחוסר עבודה ב-0:6 של נבחרת בלגיה על ליכטנשטיין
היה אפשר לראות את הפוטנציאל של טשואמני עוד בחודש~ הטוב שלו כשחתם. בניגוד לשחקנים כמו וואלורדה, מודריץ’ וקרוס הוא לא כישרון טהור שיצליח בכל סביבה.
בכל פעם שהקבוצה הצליחה לייצר מעט צפיפות ולחץ במשחק ההגנה, טשואמני נראה לכל הפחות בסדר.
גם לקמאבינגה, לדעתי, יש תקרה מאוד-מאוד גבוהה בקבוצה עם משחק הגנה סולידי. הוא היה המתקל המוביל באירופה ברן.
הבעיה של אורליאן טשואמני הייתה שהביקורת הצטברה וזה הגיע כבר לשלוש עונות כאן וזה קרוב ל-150 משחקים, נניח ששליש מהם בעמדת הבלם אבל זו הגזמה - וזה הרבה זמן. בריאל מדריד אתה חייב לדעת “למרוד” מה שנקרא. ויש מינימום ציפיות לדעתי משחקן. זינדין זידאן היה מאמן טקטיקן בכמה רמות מעל קרלו אנצ’לוטי אבל אף אחד לא נתן לו שום דבר “בחסד” והוא מצא את המקום שלו ב-2016 אחרי הדרבי.
חשוב לי לציין שיש הבדל גדול בינו לבין אדוארדו קמאבינגה. הם הגיעו בגיל אחר. טשואמני עשה חמש עונות במצטבר בליגה הצרפתית והיה לו יותר ניסיון.
בכל מקרה - הביקורת עליו בכל נקודת זמן לדעתי הייתה מוצדקת גם כי הוא התחבא וגם כי קמאבינגה עם תכונות אחרות אמנם - הרשים יותר ממנו. טשואמני היו ימים שלא ירד לגליץ’. אבל זה שייך לעבר והוא על דרך המלך ואפילו אני נהנה לפרגן לו.
הביקורת כמובן הייתה מוצדקת כי הוא שיחק באופן שנע בין בסדר לבין איום ונורא- זה לא סותר. אבל, יאמר לזכותו, אין כמעט קשרים אחוריים שהיו מצליחים בכאוס שהיה- אפילו קאסמירו חווה ירידה מהירה וחדה ביכולת.
הייתי בין היחידים ואולי היחיד פה שבאופן קבוע הגנתי עליו גם בימיו הקשים, אמרתי זאת אז וממשיך לכתוב זאת עכשיו, הוא שחקן מצויין, אבל לא מהסוג שמצליח בכדורגל של קרלו, הוא צריך לשחק בקבוצה מאומנת שיודעת מה היא עושה ואז הוא יכול להראות את הצדדים החזקים שלו.
כפי שכבר ציינו, גם קמאבינגה ירוויח מאוד מההגעה של אלונסו, אם יצליח להישאר בריא כמובן.
אני חושב שגם היום אנחנו לא רואים עדיין את הגרסה הטובה ביותר שלו. הוא יכול להיות מפלצת שמשלבת בין אינטנסיביות טכניקה ואתלטיות ברמות הכי גבוהות. בשביל שזה יקרה הוא צריך גם לשפר את ראיית המשחק שלו, אבל הוא משתפר גם בנושא הזה.
בין סדרת הפציעות, הדרמה במונדיאל, החיחטור כבלם וזמן ההתאקלמות, היו לו כמה עונות קשות. מקווה שזה מאחריו ושנקבל סופסוף את מה שהבטיחו לנו כשהוא הגיע.
מקווה שזה באמת נקודת מפנה ולא סתם פיק של כושר שיא, אני חושש איתו כי כבר כמה פעמים חשבתי שהנה זה מגיע, ואיכשהו ההתקדמות שלו שוב נעצרה.
אני שרפתי אותו מזמן וכנראה שמוקדם מדי, אבל בואו נאט קצת גם עם ההכתרות. צריך כמה חודשים רצופים של יכולת טובה, כולל משחק טוב נגד קבוצה גדולה לראשונה בחייו, כדי להתחיל לחמם את התנור בשביל הכובע.
מעבר לנקודה הנכונה של משחק טוב מול קבוצה גדולה במהלכו נגיד ‘וואו איזה מזל שיש לנו את טשואמני’ -
-אני חושב שהעונה האחרונה הייתה חרא בצורה קיצונית מבחינת כמה היינו פרוצים וכדומה, אבל לא תמיד זה היה ככה עם קרלו אנצ’לוטי. ב-2023-24 למשל עוד היה טוני קרוס וכדומה, היינו קצת יותר יציבים, לא היה כל כך הרבה כאוס.
-קחו דוגמא את פדה ואלוורדה שהוא לא קשר אחורי ולטעמי היה תמיד דומיננטי ממנו עם יותר פעולות מצליחות בשני צידי המגרש ואני לא מדבר על הגולים מחוץ לרחבה כי פדה קיבל מתנה. אלא אפילו במסירות חכמות קדימה או השתחררות משחקנים בזכות ההאצה שלו. לגבי ההגנה - תיקולים, סגירות, פעולות בזכות הלב וגם המיקום וחוכמת המשחק. פדה לא שיחק בחלל אחר הרי אלא היה בתוך כאוס, ומפתה להגיד גם ‘אדוארדו קמאבינגה’…
-קלישאה קצת בכדורגל אבל אתה מצפה משחקן טוב שיהיה קצת מעל הרמה הכללית, שיראה הבזקים. הוא הראה מעט מאוד הבזקים. בואו היו תקופות שהרגשתי שלא בא לו להתלכלך ולרדת לגליץ’.
אגב, הוא מרגיש טוב על המגרש, רואים את זה, אני בטוח שצ’אבי אלונסו משוחח איתו המון ודוחף אותו ומפרגן לו, וגם בחדר ההלבשה. זה יכול לבוא לידי ביטוי גם בתרומה התקפית במצבים הנייחים כמו שראינו בגמר גביע המלך בשנה שעברה וזה כמעט עזר לנו. הוא גבוה ועולה לראש מצוין גם בהתקפה. אמנם תמיד הוא הצטרף בקרנות וכדומה אבל כשאתה בטוח בעצמך ובאמת מאמין שהגול יגיע - זה אחרת.
*“בניתוח” שלי אני מנתק לחלוטין את היכולת שלו ואת המשחקים שלו בעמדת הבלם שנכפתה עליו כמובן.
רודריגו במשחק דיי חלש כבש את אחד מהשערים היפים בקריירה שלו עכשיו מול קוריאה. ויני התחיל כחלוץ והיה מאוד מהוסס, השער הגיע דווקא כשרודריגו נכנס פנימה כחלוץ שמאלי וויני באגף.
משחק דיי משעמם תחת גשם מוגזם. לא אמשיך לראות מחצית שניה.
מבחינתי הוצאנו את המקסימום מהפגרה הזו אם רודריגו כבש לראשונה אחרי שבעה חודשים, מי היה מאמין. מי היה מאמין שהוא יהיה בבצורת כל כך ארוכה. את העונה הזו התחיל לא רע אבל התאכלס שזה כדור ברשת והדבר הכי חשוב לשחקן התקפה - היה חסר. גם היריבה החלשה הייתה במקום. הבישול של ויניסיוס ג’וניור בשער השני שלו נורא הזכיר לי את השער השני בגמר נגד בורוסיה דורטמונד והפעם ויני בתפקיד המבשל.
ועדיין יש חששות גדולים מהפגרה הארורה הזו. אני לא אוהב את זה שקיליאן אמבפה ישחק נגד אזרבייג’אן כי הוא לא הגיע מאה אחוז פיט והקלאסיקו מעבר לפינה, והוא גם מדבר על הרצון שלו לשחק בהפגנתיות כזו - מיותר. דין האוסן כבר נפצע ויגיע על הקשקש. אדר מיליטאו לא יכול לעמוד בעומס משחקים, אני מקווה שלא ישחק בכלל במשחק הבא.
קיליאן אמבפה בדרכו למדריד לפי הדיווחים אבל אולי הנזק כבר נעשה. בלעדיו חלילה בקלאסיקו אין שום סיכוי. הוא הגיע לא מאה אחוז ומילא שיחק - אחרי הבישול שקדם לו שער ענק - אפשר והיה צריך להוציא אותו. שעה של כדורגל נגד האימפריה מקזחסטן זה מספיק. דידייה דשאן לא סופר אותנו. זה מעצבן ממש ואני בטוח שגם במועדון כועסים. צריך לנהוג בזהירות פי כמה בהתאם ללו"ז שלנו.
עריכה: אומרים שאין פציעה, גם ברדיו קופה, ושהחלוץ יחזור להתאמן מיד ויהיה כשיר לחטאפה, אבל אסור-אסור-אסור להתגרות בגורל ובמזל.
מחצית בין יפן לברזיל, ויני החלש ביותר על הדשא, ובפער ניכר. מאבד כמעט כל כדור שמגיע אליו, לא מצליח לעבור שחקנים באחד על אחד פשוט, מאוד מהוסס איטי ולא חד. מצד אחד יש איתו התקדמות ויש לו דקות שהוא מראה את היכולות שלו, אבל לצידן גם דקות שנראה שהוא עדיין שרוי באותו חור שחור. מטריד, אבל חוץ מלקוות שהוא יחזור לעצמו אין הרבה מה לעשות בשלב הזה.
אני גם חושב שמגיע לו אבל אלכס גרימאלדו שחקן בסגנון אחר לגמרי אם כבר אלבארו קארראס כביכול קצת יותר דומה לאלכס קוקוריירה. גרימאלדו משחק בעמדה קדמית יותר אבל עדיין הייתי בהלם שיש לו כבר שבעה שערים העונה (שניים בגביע) ועוד ארבעה בישולים.
מקווה לראות בפגרת הנבחרות הזו את גונסאלו גארסיה ממשיך להבקיע לפחות בנבחרת הצעירה, אולי את ברהים דיאס, לגבי רודריגו נמאס לי כבר להזכיר אותו.