חבל שהיא לא כתבה את זה כשנהרגו לא מעט חיילים בעזה בחיפושים אחרי גופות
האמת שהמשפחה אומרת את זה כבר שנים (כלפי המקרה האישי שלהם ולא חטופים באופן כללי).
לא מעט אופוריה בציבור
נדמה שמתחיל להיווצר ימין סהרורי אשר מאמין ושואף להגיע מצד ימין לאותה ׳גאולה׳ שהשמאל האמין בה בזמנו. מזרח תיכון חדש, גרסת הפצצות החכמות.
מה עם לבנון?
רצועת ביטחון היא משהו שדי ברור איך הוא יגמר. נראה ששם יש הזדמנות להעביר מסר: עוד שנה אם לא תפסיקו/בפעם הבאה/כל תנאי אחר - זה יגמר בליטאני ולא יחזור. מה גם שזה גבול טבעי ואין הגיוני מזה מבחינה צבאית.
אני מרגיש שמלבנון צריך לקחת נתחים רציניים השייכים ללבנון כדי שהם יבינו שזה או קרקע או חיזבאללה, אבל שניהם יחד לא יהיה. אחרת, כל הסכם שלום שווה לפח כי הם לא מעוניינים לייצר את המלחמת אחים הזו בתוך הצבא הלבנוני שחלקו הגדול שיעי. ברגע שגם לשיעים ימאס מחיזבאללה ע"י שהם יפסידו נכסים ואיכות חיים אז אולי יהיה סיכוי.
עוד פעם איומים חסרי תועלת?
צריך לכבוש הכל עד הליטאני. אבל כיבוש אמיתי שיגרור גירוש וסיפוח.
יש לך כח אדם בשביל להחזיק חילים שם באופן קבוע? הקהילה הבינלאומית תאפשר את זה?
אני מדבר על איום אמיתי בהתיישבות, מה שכמובן יהיה יותר בר הגנה מעכשיו. יש עכשיו הזדמנות היסטורית, ולדעתי נכון לתת לממשלת לבנון לבחור בין עימות אמיתי עם חיזבאללה והכרה בישראל (הישג ישראלי) לבין אבדן שטח (הישג ישראלי).
כרגע הם מושכים את הזמן ונותנים לנו לעשות להם את העבודה כסוג של שיטה. העיניים על איראן, ישראל יד ביד עם ארצות הברית - זה הזמן. הבחירה שלהם צריכה להיות כזו שבצד השני שלה יש הישג ישראלי בכל מקרה. אם הם ימשכו זמן ויכנסו איתנו למשא ומתן - לא ברור לאן זה יוביל.
הברחנו משם את כולם כבר. שיישאר ככה עד שנחליט שחיזבאללה מת.
לא התישבות ולא כיבוש, כל מי שנמצא שם יופצץ עד שנחליט אחרת.
אני ממש לא רוצה להיכנס לשם.
ומה אם ממשלת לבנון והצבא שלהם באמת לא יכול על חיזבאללה?
בדיוק בגלל שאני מאד סקפטי לגבי פעולתם - צריך לנצל את ההזדמנות כדי לדאוג לעצמנו.
אם כבר הבעיה שלי היא שיש שם נוצרים וכמובן תגובת הקהילה הבינלאומית.
במילים אחרות: הכיוון של משא ומתן עם ממשלת לבנון רק כדי שלא תשיג כלום נשמע לא משהו. אנחנו יודעים שאחרי שהמלחמה נגמרת קשה מאד לטפל בהפרות הסכמים כאלה. לכן צריך מדיניות ברורה מעכשיו.
דוגמה יפה לכמה העם הלבנוני ה׳שפוי׳ כנראה רוצה מאד להשתחרר מהכבלים של חיזבאללה.
כתבתי את דעתי - צריך לאיים איום אמין בהתיישבות. חשוב לציין שאני מודע לכך שיש עם זה בעיות, בעיקר אוכלוסיה נוצרית ודרוזית ועיר גדולה (צור). עם הנוצרים והדרוזים אני מאמין שאפשר להסתדר ומוכן בכיף שיהיו חלק מישראל. צור זו צפרדע שנצטרך לבלוע איכשהו, כנראה (אפשר להשאיר אותה בחוץ למשל).
יש פיתרון סביר בעיניך מלבד כיבוש וגירוש?
אני מאד נזהר מהמילה ׳פתרון׳, כיוון שמאז קום מדינת ישראל עוד לא היה אחד כזה. יותר כמו הקטנת הבעיה (ביצעתי כאן את האנלוגיה לפשע מספר פעמים).
ההודעה המקורית שלי מדברת בכיוון, וזאת כי לדעתי עכשיו יש לנו שעת כושר לפעול שלא בטוח שתחזור כל כך מהר.
מסכים עם ההערות, אבל לגופו של עניין - אם לא נעיף את האוכלוסייה העוינת משם הכיבוש יבוא בעוכרינו.
מספרים דומים של מוסלמים (לפחות 100 אלף לפי ההערכות) גורשו בפועל ב67 מהגולן.
לדעתי אי אפשר לרבע את המעגל הזה.
נכון גם לגבי דרעא במוקדם או במאוחר שמאיימת על א-סווידא ומנתקת אותנו מבני בריתנו הדרוזים.
בעניין הזה מסכים איתך בגדול. שוב, בדרוזים ובנוצרים אני לא רוצה לפגוע או להזיז מהמקום. ברור שישנם קשיים טכניים וכו׳ (ובכלל - כבר היינו מצפון לליטני במסגרת רצועת הביטחון) - אבל אם נעבוד נכון - נוכל לשפר את מצבנו.
זה אגב משהו שצריך לנהל אותו נכון. שוב חוזר על זה - מדיניות ברורה מול האזור ולהפסיק עם הבלופים מאחורי הגב. ברגע שהאזור יבין - הקהילה הבינ״ל תבין גם טוב יותר. תבחרו - הכרה ומלחמה בחיזבאללה או שאנחנו חודלים את האירוע. ישראל צריכה להגיע למצב בו פעולות חיזבאללה מהווים הכרזת מלחמה ברורה מצד מדינת לבנון. אנחנו בהחלט מתקרבים לאזורים האלה בכך שברגעים אלה ממש אנחנו ׳דורשים׳ מהממשלה להילחם בנגע הזה. תפקידנו לא להגיע למצב הבלוף המזרח תיכוני הרגיל. זו הנקודה שלי. הכל עניין של עיתוי.
אני לא יודע אם באמת אכפת לקהילה הבינ”ל מהלבנונים, אבל גם במישור המוסרי יש לנו הצדקה היות ובישראל יש פליטים אמיתיים מדרום לבנון (חלקם אגב מוסלמים בעצמם).
בשורה התחתונה לגרש, לכבוש וליישב.
אה לא. ואם ׳אכפת׳ אז אני בדרך כלל אחפש אינטרס כלכלי של מקרון מאחורה. אבל מצבנו הוא בהחלט חלק מהשיקול (ובכלל, ראוי שנתייחס לזה כמו עוד חזית)
אני חושב שאנשים פה קצת חיים בסרט, לבנון היא לא עזה, לספח אדמה לבנונית זה לא כמו לספח אדמה פלסטינאית, לבנון היא מדינה, יש את החוק הבינלאומי ( ישראל היא לא רוסיה, לבנון זה לא איראן)ויש את האינטרס הצרפתי במיוחד והם לא יסכימו לכל צורה של התיישבות, אכן מקרון הוא חלשלוש אבל בסוף יש לו בני ברית מאוד חזקים שידפקו לישראל על הדלת.
יש שם לובי נוצרי גם מאוד מאוד חזק, מה שגם זה כנראה יגרום לקריסה של כל הסכמי השלום שיש לישראל בסביבה, מצרים וירדן לא יעמדו בצד כי זה יכול לקרות גם להם…
נתחיל מזה שאתה צודק - גם לי יש שאלות לגבי האפשריות של המהלך.
לגבי הנוצרים: הם לא אלה שהכי סובלים מכל מה שקורה? זו הייתה מדינה שלהם, בנדיבותם פתחו את השערים רק כדי לקבל דקירה בגב. לצורך העניין, אם אני מציע לנוצרים ריבונות רק שלהם על כל האזור תוך פירוק מה שהוא היום לבנון, הם לא לוקחים?