מלחמת ישראל - איראן :: we were on a break

אני חושב שהמערכות בעזה ולבנון שונות לגמרי. בעזה אתה מתמודד עם לחץ בינלאומי ואין לך הרבה תמיכה ובנוסף אתה צריך לייצר לגיטימציה. לבנון היא מדינה ריבונית ולכן על פניו אם הותקפת אף אחד לא יעניש אותך או ינסה להתערב באותה תדירות כמו בעזה.

בנוסף אנחנו כן מכניסים לשם לוחמים גם ככה. נכון, זה לא בכמויות של כניסה קרקעית, אבל עדיין נכנסים. ואגב, הטיפטופים האלה של להכניס לוחמים לדעתי עוד יותר מזיקים. זה ליטרלי לשים פלסטר.

ולכן, בהתחשב בשתי הנקודות האלה, אני לא בטוח שלהיות בסבבים האלה כל פעם מחדש זה הדבר הנכון. לדעתי היו צריכים לנצל את המומנטום ולהמשיך לשלב הבא - אם לא קרקעית אז לבטח מהאוויר.

המצב הוא כרגע שמיצרי הורמוז בידיים איראניות וכנראה שאם יפתחו זה יצטרך להיות בכוח הזרוע ולא בהסכם. איראן ממשיכה להמר על הנכונות האמריקאי ללכת עד הסוף, כשהיא משווה ומעלה. כרגע דרישתם היא סיום מוחלט של המלחמה וגביית דמי מעבר במיצרים (מה שלא היה קודם).

ברמה הגלובלית, המלחמה הזו יותר מכל מה שקרה עד כה מאז השביעי לאוקטובר, תסמן ‘לפני’ ו-‘אחרי’ בסדר המזרח תיכוני ואף העולמי.
טראמפ יכול לקפל. תיתכן קואליציה אזורית, אולי בתוספת חלק מהאירופאים ואף סין (פחות סביר), שתלחץ על איראן ותשתמש בכוח במידת הצורך. יתכן שאמריקה תעשה את זה לבדה. כל אחת מהאפשרויות האלה היא דרמטית ובפני עצמה בעלת משמעויות עבור הגרעין האיראני, מעמד איראן באזור ומול ישראל בפרט, מחירי האנרגיה, המפרציות ויחסם עם ישראל ואמריקה, סיום שאר החזיתות - צפון ועזה, נאטו ויחסי ארצות הברית אירופה, הזווית הסינית והרוסית וכו’

אנחנו רגע מקריסה של ממשל טראמפ לתוך עצמו באותה מידה בערך שבה אנחנו מתקרבים לקריסת האיום האיראני אחרי עשרות שנים. וכל דבר באמצע. ויש רק אדם אחד שיודע עד איפה אמריקה תלך. סיטואציה מטורללת לגמרי.

נוסף לויברציות שהעסק הזה גורם כי כל כך הרבה על הכף, אני לא יכול שלא להמר שהאירוע הזה צפוי להסתבך עוד יותר מזווית בלתי צפויה.

תקשיב, אם לא הייתי רואה שאתה המשתמש אז הייתי בטוח ש AI כתב את התגובה הזו. למעשה, אני עדיין חושד…

לא אמרת שום דבר חדש וכתבת המון מלל מעורפל. לא כל כך מתאים למה שאתה כותב בד״כ. מה רצית להגיד בעצם?..

ועכשיו אני אשאל אותכם,נתניהו מתעקש שלתקוף את מתקני האנרגיה והתשתיות באיראן יגרמו לקריסת המשטר, טראמפ מדבר על להחזיר אותם לתקופת האבן, מישהו באמת חושב שזה יגרום לאיראנים להגיע להסכם?
האיראנים הולכים להפציץ כל מקור אנרגיה במזרח התיכון, הם בקלות יכולים לפגוע במפרציות, גם פה בישראל הם יכולים לפגוע אם כי הרבה פחות, אבל עדיין גם פה יכולה להיות עלטה לכמה ימים טובים.

לפחות תגיד איזה ai זה הכי מזכיר לך…

בעיקר להצביע על התחושה המוזרה שמצד אחד זה אולי הרגע הכי גורלי שאני זוכר, ומצד שני אין שום בהירות לגבי מה מי שמנהל את ההצגה הזו שואף לעשות. כשבעלות הברית נלחמו בנאצים ברגע גורלי אחר, כנראה שהיה ברור שהמטרה הסופית היא לנצח את הגרמנים במלחמה. וגם ישראל מגיעה לרגע הסופר קריטי שלה בלי שהיא באמת שולטת בסיטואציה.

קצת כמו עם עזה, אתה מחכה שישלף איזה שפן מהכובע בזמן שהמצב מידרדר.

@sari.23.11 אני לא ראיתי ציטוט כזה של נתניהו. מסכים איתך שלאיראנים יש עוד מקום לאן לדרדר את זה. אני לא בטוח שטראמפ יודע מה הוא עושה, זה כן.

יש הרבה פרסומים בתקשורת שבישראל רק מחכים לאור ירוק מהאמריקאים כדי להפציץ מתקני אנרגיה, כאילו מחכים בקוצר רוח.
שמעתי היום את טראמפ מדבר, הבנאדם חי בלהלהלה לנד, אני לא יודע אם הוא מנהל את המלחמה הזו בכלל או שאלו יועציו, הבנאדם מדבר בצורה כל כך ילדותית, מי כותב לו את הנאומים האלה לעזאזל?

אין מה להקשיב לו בגדול. אין לזה משמעות.

מחשבה לגבי האי חארג׳:
אם האמריקאים כובשים אותו אז ברור לגמרי שזה יגרור הסלמה של פגיעה כמה שיותר כואבת בתשתיות מדינות האזור. מצד שני, מבחינת אמריקה, זה קלף שצריך לחשוב טוב מתי לבזבז אותו. אם יודעים בוודאות שזה יגרור אסקלציה, לא עדיף לנסות לגרום לאותה אסקלציה בלי לכבוש את האי כשיש להם חיילים נייחים?

האמריקאים יודעים שהמצב יפגע במדינות האזור, לכן הם דורשים מהם להצטרף למאמץ המלחמתי בדרך כזו או אחרת. כמו עם האירופאים, פסיביים ומקווים שהאמריקאים יפתרו הכל.

ברית נאטו נעלמת לאט לאט, ישראל יותר נאמנה לארה"ב מאירופה ואם זה יימשך ככה זה ימשוך אלינו יותר כח כלכלי ואסטרטגי.

זה לא כזה פשוט:

  1. שותפת הסחר העיקרית של ישראל היא אירופה
  2. גיאוגרפיה - גלובליזציה לא אומר שאין יותר גיאוגרפיה. אירופה זה קרוב, אמריקה זה רחוק

האירופאים מטומטמים, אבל בדיוק כמו שלא היינו מוכנים למלחמה בפן ההסברתי והיה צריך להכין מראש: כך היום צריך לטפל במציאות פוסט מלחמה מול ארה"ב ואירופה, כל אחת והאתגרים שלה. שלא נגיד שלא ידענו ואז נאשים את כל העולם. עם כל הכבוד לכמה מדינות ערביות ששוב עושות קולות לכיווננו - זהות לא הולכת לשום מקום וגם גיאורגרפיה לא.

חשוב לציין שלאירופאים יש הרבה השקעות באיראן, אז המצב כרגע מסכן אותם.

לייק 1

לא, אבל לא יהיה להם איך לייצר טילים ורחפהים חדשים אחרי שיגמרו את המלאי הנוכחי.
גם לא יהיה להם איך לשלם לרוסים ולסינים אם אלה ירצו להבריח אמצעי לחימה חדשים לתוך אירן.
בנוסף, אולי גם רוצים לאמלל את חיי התושבים ככה שיתקוממו נגד המשטר.

אני מאמין שנגד ישראל אירן לא תוכל להוציא יותר ממה שיש. כמה טילים בודדים ביום זה שיא היכולת שלהם.
נגד תשתיות האנרגיה במפרץ אולי הם יכולים. אז השייח יקנה השנה למבורגיני מצופה זהב, לא מצופה יהלומים. הם ישרדו.
גם אנחנו נשרוד עם 8 או אפילו 10 שח לליטר דלק במשך כמה חודשים. לא בטוח לגבי הסינים וההודים.

3 לייקים

אם רק מחזירים אותם לתקופת האבן, יהיה מי שיעוט על לעזור להם לבנות את היכולות. כבר עכשיו הם בקשרים עם סין רוסיה. התוצאה יכולה להיות היחלשות דרמטית במעמד של הפטרו דולר, השפעה סינית ולא אמריקאית על המפרציות, שיתוף אינטרסים עם מדינות עוינות כמו פקיסטן וכו’. תוך כמה שנים הם יחזרו עם יותר כוח ואולי גרעין. זה יהיה קשה מאד להילחם בהם אז.

לכן המצב עכשיו דרמטי כל כך.

טראמפ כבר מכריז שהלילה הלך על אירן. אמת או הצגה?

למה שמישהו יעזור למדינה שלא ברור אם ההנהגה שם תצליח לשרוד, למדינה שהרסו (ויהרסו) לה תשתיות ששנים ייקח לשקם, למדינה שאין מדי ברבה מה למכור ובעיקר אין במה לשלם.

מדינות עוזרות לחזקות להיות יותר חזקות. אם כבר מה שיקרה זה שסעודיה והקטארים וכל מדינות המפרץ ייעזרו בסינים לשיקום. איראן אם וכאשר ימחקו לה את התשתיות תהיה באנרכיה רצינית, לא יהיה חשמל סדיר, אנשים ימותו מרעב, זו הולכת להיות דה פקטו שואה על מדינה בגודל של צרפת איטליה וגרמניה יחד.

לייק 1

בדיוק.
הסינים מאוד פרגמטים. אם לאירן אין איך לשלם אחרי כל ההרס, לא ישקיעו בהם הרבה.
בטח לא כשהאמריקאים יכולים תמיד לחזור.
רוסים אני לא יודע, מוכנים לשלם הרבה כסף בשביל השפעה פוליטית, למשל בסוריה של אסאד. אבל גם הם ירצו תמורה כלשהי.

איך זה שונה מכל פרויקטי התשתית העצומים של הסינים באפריקה?

הסינים נתנו את החסות ב-2023 להסכם בין סעודיה ואיראן, ובכך הוכיחו איכפתיות מהאזור בדומה לארה״ב ולכל מדינה אחרת בעולם. למה? אנרגיה, והיום גם מינרלים, מתכות וכל מה שמדובר עליו בהקשר של הצי׳פים. איראן היא מדינה קריטית בגלל הגיאוגרפיה שלה, המיצרים, הקרבה לאזרבייג׳אן על כל משאבי הטבע שלה ועוד.

לדעתי, ממש לא סתם עוד מדינה עם פרוייקט סיני. האימפריאליזם הוא מפתה כשפתאום אתה חזק ויכול:

  1. תחרות מול אמריקה על אזור שכולם לוטשים עליו עיניים
  2. בתחרות זו הם פתאום בסיטואציה בה כבר קונים קצת אנרגיה ביואן. אם המצב ימשך הוא יהפוך למטבע מתחרה לדולר דה פאקטו (בטח אם הם יצליחו להוסיף את הודו למשל)
  3. הם קונים הרבה אנרגיה מאיראן ויסמכו לכל לברג׳
  4. דרך המסחר שהם מקדמים עוברת במזרח התיכון

מדובר במדינות עם גישה לים, שלא הסתבכו עם האמריקאים והפרוקסי הנושך שלהם, ויש להן איך לשלם . זה שונה.
לעומת זאת את היצוא של אירן קל לסגור, המשטר הסתכסך עם ארה’'ב, ישראל והאיזור. לא חושב שזאת הזדמנות עסקית עבור מישהו. שהמשטר יתחלף, הסינים יסתערו (ולא רק הם)

כל מה שרשמת עושה שכל, ולכן זה אינטרס ישיר של ארה’‘ב להרוס את אירן או להחליף את המשטר בדומה לונצואלה.
בוא נגיד ארה’'ב הרסו שם תשתיות אבל המשטר לא נפל. אז באים הסינים, משקיעים עשרות מיליארדי דולרים, ועכשיו אירן צריכה להחזיר להם עשרות שנים? כשכל מה שבנו אפשר להרוס בחודש? או להכריז על מצר הורמוז שטח אמריקאי כמו בפנמה? לא נראה לי כמו השקעה טובה עבור הסינים.

אני לא יודע בדיוק מה הסינים יעשו, אבל המצב מול ארצות הברית הוא א-סימטרי: אמריקה היא ההגמון העולמי וכל כרסום של סין יהיה הישג. הסינים יכולים, לדוגמה, לאתגר את האמריקאים בכמה מקומות שונים (נניח חמישה ׳מאבקים׳) וגם אם בסוף ינצחו באחד - זה אחד יותר ממה שהיה להם.

אגב, בעיראק האמריקאים דיממו ובזבזו ובסוף סין יצאה עם לא מעט שלל, ככה שמה שאתה מתאר כנראה כבר קרה הרבה פעמים בהיסטוריה

עם איזה שלל הסינים יצאו מעיראק?
לי נראה שאחרי המלחמה הזאת, ארה’‘ב נגסה בסין ובשאר העולם. כמו שעשו בפנמה.
נראה כמה רחוק טראמפ יילך, והאם יתעקש על שלטון חדש או לא. נראה לי בסופו של דבר לשם הוא מכוון.
אם זה יקרה, והשלטון החדש יכשה מה שארה’'ב קובעת, הסינים ייצאו מופסדים מכל הסיפור הזה.