אם דיברת על סין טיואן תסתכל בחדשות, הסינים מתגרים בארה”ב וביפאן, רק היום קיללו ואיימו את המרגרט תאצר של היפאנים.
תמכור דימה תמכור
(סתם אני לא יועץ חחח)
אם דיברת על סין טיואן תסתכל בחדשות, הסינים מתגרים בארה”ב וביפאן, רק היום קיללו ואיימו את המרגרט תאצר של היפאנים.
תמכור דימה תמכור
(סתם אני לא יועץ חחח)
בדוט קום, אגב, לקח לזה יותר משנתיים להגיע לתחתית, ככה שגם מתי לחזור לקנות זה ממש לא ברור
אנחנו בתקופה שהתחושה לפיה מתישהו יבוא אירוע גדול שישנה את המציאות באופן רציני הולכת וגוברת. קשה לדעת מה יהיה הטריגר, אבל חוסר היציבות מעיד על כך שמשהו צריך להסתדר מחדש, אחרת. אולי זה עובר דרך משבר כלכלי, אולי מלחמה, אולי משהו אחר
מחירי המניות של חברות כמו אנבידיה AMD, פלנטיר (שללא ספק יקרה מאוד), וגם חברות קטנות יותר באותם דומיינים כמו למשל coreweave, nebius, apld, נראים דיי בסדר אם מסתכלים על הקורלציה עם הצמיחה ברווחים. השאלה היא לא האם החברות האלה כרגע מרוויחות יותר (נאמר כאן כבר לגבי העסקאות הסיבוביות) אלא האם כל התשתיות שנבנות כרגע ושמהן בעיקר מרוויחות החברות האלה יניבו רווחים גם לאחר מכן בסכומים משמעותיים עבור חברות שיספקו את השירות לצרכן הקצה. זו הרי הייתה ונשארה השאלה הגדולה ביותר לגבי גוגל (הסרץ’ מת!!!), וזו אותה שאלה גם לגבי שאר ההייפרסקיילריות.
אני עוקב.
כל עוד זה מילולי בלבד, זה לא מדאיג אותי. גם את שוק המניות זה לא מדאיג.
שיעשו משהו תאכל’ס, נראה איך השוק יגיב.
TSMC בשליטה סינית זה אירוע אירוע. וזה אחרי שהסינים אמרו שהם כבר לא מודאגים מהיתרון הטכנולוגי של המערב בתחום.
בינתיים - הרמזים מצביעים, לדעתי, על כך שארה"ב תזרוק את טיוואן מתחת לגלגלי האוטובוס
מציע, שוב, להסתכל על הדוט קום. היום עמדתי מחוץ למוזיאון וקניתי כרטיס במובייל ואז נכנסתי. בשנת 2000 היה ברור לכל טכנולוג שזה העתיד, אבל כדי שזה יקרה צריך היה להמציא את המובייל (פאן פקט - יש שיגידו שפאלם פיילוט המציאו אותו וישנו על האף…), שהרשת הסלולרית תיהיה חזקה מספיק, סורק קיו אר זמין לכולם ושהאי קומרס יהיה זול מספיק כדי שירימו אתר שאפשר לרכוש בו. אם אני צריך להמר זה אותו דבר עם האיי איי. בדיעבד נסתכל ונגיד שמה שיש עכשיו זה נורא נחמד אבל עד שלא המציאו את החומרה הזולה מבוססת בינה מלאכותית שמאפשרת לכל אחד להרים מוצר באותה קלות שבה מרימים היום מערכת אי קומרס אז אין לזה הצדקה כלכלית. סתם דוגמה, כמובן.
מעניין, הרמזים שאני קולט זה בדיוק הפוך. מלחמת הסמיקונדקטורס בעיצומה.
אני עובד בחברה בתחום הזה, רוב הלקוחות שלנו בסין, והם זורקים כסף על טכנולוגיות חדשות הרבה יותר בקלות משאר העולם. אין להם מספיק משלהם, וגם הלקוחות הסיניים אומרים את זה.
מסכים לחלוטין. הדברים האלה נבנים בהדרגה וגם לי נשמע ששווי החברות רץ מהר מדי קדימה.
אגב, לא שאני מבין גדול בתחום אבל נשמע לי שמחשוב קוואנטי יכול לשחק פה תפקיד משמעותי בעתיד.
ממליץ מאד על הבלוג והפודקאסט של ״אופטיקאי מדופלם״. מתישהו בחודשים האחרונים הוא כתב, באותו הקשר של בועת הדוט קום, על פרסומת של AT&T מאמצע שנות ה-90 על כל הדברים המדהימים שהאינטרנט יאפשר - הודעות מיידיות, קניות באינטרנט, שיחות וידאו וכו׳ (יתכן שאני קצת מתבלבל לגבי הדוגמאות הספציפיות). מה שיפה בדוגמה הזו, בהמשך לנקודה המדויקת שלך על הנחיצות בהבשלה של תשתיות וטכנולוגיה, היא העובדה ש-AT&T גם צדקה לחלוטין בנוגע לעתיד, גם לקחה חלק מרכזי בהקמת התשתית שאפשרה אותו - אבל לא הצליחה לקחת חלק משמעותי בערך העצום שנוצר. בעיקר כי היה קשה מאד לצפות מראש את האייפון ואת העובדה שכמות פסיכית מהכסף תישאב אל אפל (ויצרניות אחרות במידה פחותה כמובן), תוך כדי שספקיות הסלולאר יאבדו כמעט את כל כוחן העצום. אם תשתיות ai באמת בדרך להיות קומודיטי של ממש, אולי זה גם הגורל של אנבידיה. ואולי לא. מרתק בכל מקרה.
אגב, גם דברים יותר פשוטים כמו רגולציה, מלחמות או סתם ברבור שחור כלשהו. ממש לא רק הטכנולוגיה נטו ולכן כל מי שיודע בדיוק באיזה תאריך הבועה תתפוצץ הוא מצחיק.
@Paco-Pavon בדיוק, הסיפור של who owns the value chain הוא תמיד השאלה וכנראה שזה בלתי ניתן לחיזוי כרגע. האנליסטים הכי טובים בעולם יכולים לנתח את השוק לפי המצב כפי שהוא עכשיו בלבד. הם מכירים פייסבוק, גוגל ואופן איי איי, אז כל אחת מהן מקבלת ציון. תמיד מפספסים את ה known unknown
על פי דיווחים (יתכן מאד שמטעם וכו’) הסינים כבר מבינים איך הם סוגרים את הפער. הוא עוד קיים, אבל יסגר
לגבי מלחמה - מבחינת אמריקה ברור שצבאית עדיף להקדים את העימות כי סין רק מתחזקת, אבל הם לא עושים זאת ומשאירים לזמן לעשות את שלו לטובת האחרונים
יופי של פופיליזם
הסיפור הזה של החרדים וביבי חייב להיגמר, והראשונים שיכולים לעזור לגמור אותו זה מחנה הרל”ב, שבלי משים מוכן לתת לביבי לזרוק את המדינה לפח, העיקר להחרים אותו ולא לשתף פעולה.
א. מספיק עם השקר הזה. ביבי הוא זה שלא מוכן לעזוב את החרדים. ראינו את זה ב-2021 כשהיו כמה סבבים של מערכות בחירות. כחול לבן הסכימו לממשלה של ליכוד וכחלב, והוא לא הסכים להיכנס בלי החרדים. לא היה לו בעיה לזרוק את סמוטריץ’ ובנט, אבל על החרדים הוא לא הסכים לוותר.
זו איזושהי מציאות חלופית שאנחנו רוצים להאמין שקיימת, רק כדי לא להבין שהחרדים לא מחזיקים את ביבי בביצים, אלא שביבי שם את הביצים שלו בתוך היד שלהם ולוחץ אותה בעצמו.
ב. מדובר בהצעה שגורמת לי להתפלל שביבי יחטוף מחר התקף לב וישחרר את העם הזה. פשוט הצעה שהיא רוע טהור. כל מי שנהנה שנים מריבית אפסית, במחיר סיכון עליית ריבית - פשוט יקבל את הכסף שלי כדי לפצות על זה שהסיכון התקיים.
הבעלים של הדירה שאני שוכר העלה לנו את השכירות בתקופה הזאת כמה וכמה פעמים - בדיוק בשל אותה עליית ריבית, לטענתו. את עליית הריבית שלו אני שילמתי. אז לקחת לי עוד כסף מהכיס כדי לתת לו? שימות כבר האיש הנבזה הזה.
אני חושב שצריך להבדיל - אולי פעם ביבי לא התלהב משותפות עם הכהניסטים או עם החרדים, אבל היום, כשאין לו אמון ברצון של לפיד ושות’ לשבת איתו לאורך זמן, אז הוא בצדק (פוליטית) לא יפרק את הגוש. ולא ברור איך אפשר לשנות את זה עם הנפשות הפועלות, לא משנה מה הם יגידו. אולי רק טראמפ יכול לעזור.