אנחנו רגע לפני סיום העונה, ופתיחת הקדנציה השניה והאחרונה של לאפורטה, ועם כל השמות שמתרוצצים בתקשורת והחשיבות של הקיץ הקרוב התחשק לי לכתוב טיפה איך אני רואה את בארסה של העתיד ומה צריך לקרות בשוק ההעברות.
אנחנו כבר 5 שנים כמעט מהרגע שלאפורטה חזר לנשיאות. המועדון הושאר בחורבות ע’'י ברתומאו. לא רק כלכלית, אלא גם מקצועית. אני לא מחדש.
בנוסף, הליגה החליטה לייצר מנגנוני פיקוח נוקשים על הוצאות כלכליות בדיוק בנקודת הזמן שבו פחות פיקוח היה דרוש (או שלא).
את העונה הראשונה בזבז לאפורטה בניסיון למחוק את הצרות ולהחליף דף. ובקיץ הוא עשה את מה שהוא יודע ומה שהזדקקנו לו - לבנות עמוד שדרה חדש למועדון(קונדה, כריסטנסן, ראפיניה, לבנדובסקי, פראן). אבל המועדון היה צריך יותר מקיץ אחד כדי להשלים את הבנייה המחודשת. מה שלא ידעו אז זה שצ’אבי יכשל בצורה מפוארת, דמבלה יבגוד והליגה תקשיח שוב עמדות בצורה שתמנע מבארסה כל אפשרות להשקיע שוב כדי למלא חוסרים, להחליף את העזיבות של בוסי ודמבלה ואת השקיעה של טר שטגן.
לשמחתינו, תמיד יש לה מאסיה. ואת הריק שלא יכולנו למלא מבחוץ, הצלחנו למלא עם כמויות של כישרון מבית. קובארסי, באלדה, גאבי, ברנאל, ימאל, פרמין, קסאדו, אראוחו.
הפריצה של הכישרונות האלה לקבוצת הבוגרים לצד המינוי המוצלח של פליק והמהפך שהוא עזר לבצע אצל רוב השחקנים הבוגרים בסגל שמו אותנו בעמדה מצוינת לקראת הקדנציה השניה של לאפורטה.
עכשיו מגיע החלק החשוב. יש עמוד שדרה של כישרונות גדולים לבנות עליו. יש גם שחקנים בשיא הקריירה, ויש שחקנים שיכולים למלא תפקיד חשוב מהספסל. יש גם עוד טאלנטים בכמויות בדרך מלמטה.
איך לוקחים את המצב הקיים בונים עליו בצורה האופטימלית? להלן:
אני מניח את קווי היסוד האלה(מבחינתי):
- השלד שאמור להחזיק את ההרכב לשנים הבאות: ז’. גארסיה, קובארסי, באלדה, ברנאל, פדרי, גאבי וימאל.
הכוונה פה לשלד שיוביל את ההרכב הראשון בהנחה השמרנית של פעם שבונים קבוצה דרך ההרכב.
- שאיפת השיא שלנו היא להגיע למצב שההרכב בנוי משחקנים ‘‘אוניברסלים’’ שמסוגלים לעבור בין עמדות ומצבי משחק. ‘טוטאל פוטבול’.
באידיאל, הכדורגל הכי טוב משוחק בצורה נזילה שבה שחקנים מסוגלים לשחק בכמה עמדות וכמה איזורים, ולא להיות מוגבלים ע’'י עמדה או חוסר יכולת מסוימת.
- פליק או כל מאמן אחר ישתמש בתבנית השולטת כרגע בעולם הכדורגל(והיסטורית בבארסה) של “433”, שבו השחקנים יכולים ליצור את האינטראקציות הטקטיות המיטביות.
אם ניקח את הרשימה שציינתי כפלטפורמה, מדובר בשלד יוצא דופן של שחקנים צעירים, איכותיים ושלמים.
יחד עם זאת ישנם 4 עמדות שאין לנו בהן כישרון דומה שאפשר לבנות עליו:
1.בלם שמאל.
2. מגן ימני שמסוגל לספק תרומה התקפית ולעזור לשחרר את ימאל לתרום גם באיזורי המרכז.
3. כנף שמאל קלאסי לרווח את המשחק, להוריד מהדרישות ההתקפיות מבאלדה ולתת מקום לפדרי לספק את הקסם שלו גם בשליש ההתקפי.
4. ‘9’.
סוג ה-‘9’ הוא נושא יותר מורכב ומעניין לדעתי.
הדבר המכריע פה הוא שחקן שיודע לשים את הכדור ברשת, אבל סוג השחקן שממלא את העמדה הוא נושא למחלוקת לא קטנה בקרב אוהדי הכדורגל. 9 בעל נוכחות ברחבה או 9 ‘‘מזויף’’ שמסוגל להוות יתרון מספרי מחוץ לרחבה? שחקן שמטריד את הבלמים או מישהו שמסוגל לעשות בלאגן ע’‘י תנועה ויצירתיות?
היסטורית, בארסה עשתה את עונות השיא שלה כשבחוד משחקים חלוצים ניידים(סוארז, אטו, רומאריו) או 9 מזויפים(מסי, לאודרופ).
כמובן שאפשר להצליח בשני הדרכים, אבל בתור אוהד בארסה שמושפע מהכדורגל שהמועדון הזה חולם לייצר ולשחזר, אני לא יכול שלא לנטות לצד של החלוצים שמסוגלים לעזור בהנעת כדור ולייצר בלאגן ע’‘י חילופי מקומות. מספיק לי לראות איך אנריקה עושה את זה בהצלחה מרשימה עם פסז’ כדי להבין שזה לא קוריוז שתלוי בכך שיש לך את השחקן הטוב בהיסטוריה. מספיק שיש לך דביל מוכשר כמו דמבלה.
בנוסף, כמו שכתבתי בתנאי 2, בשביל להגיע לשיא טקטי, אנחנו נרצה שחקן שמסוגל לשחק באיזורים שונים ומצבי משחק שונים. מישהו שיכול לשחק בחוד, בקישור, באגפים, מול לחץ גבוה או בלוק נמוך.
זה תמיד היה יתרון עבורנו מלבד אותם פעמים כשקבוצות עברו לשחק באולטרה בונקר בלי להשאיר שום שטחים. אז היה הרגע שבו עברנו ל-plan B עם שחקנים בעלי נוכחות פיזית וחוש המיקום הייחודי. לארסון, מקסי לופז, לוק דה יונג.
עבורי הכיוון פה צריך להיות ברור - 9 ‘‘מגוון’’ עם ‘‘חלוץ רחבה’’ בתור גיבוי.
איך עושים את זה בפועל?
בבארסה, הפיתרון העיקרי תמיד צריך להיות ‘לה מאסיה’. מקצועית, כלכלית, טכנית. קודם כל פונים לבית.
אך ההסתכלות אל מחלקת הנוער במועד הספציפי הזה מציבה איתה 2 קשיים.
בעמדות הספציפיות המדוברות ההיצע דל. למרות הפרויקט המרשים שמנסים להרים עבור בארסה ב’ עם רכישה של כישרונות זרים, כרגע אין המון עומק של ‘‘איכות ודאית’’ בעמדות החסרות, ואם כן כשהרצון הוא להתחרות ‘כאן ועכשיו’’ אז מדובר בשחקנים שיהיה קשה מאוד לשים עליהם כזה לחץ ולצפות לתמורה.
מבין אספרט, פסיפיקו, חאמזה, דני רודריגז וטוני.
עושה רושם שהאחרון הוא היחיד שמשחק בעמדה חסרה ושקרוב לעשות את הקפיצה לבוגרים.
יחד עם זאת, יהיה קשה לראות אותו נכנס לסגל של בארסה כרגע והוא כנראה יצטרך להתפתח במקום אחר קודם.
לכן נצטרך לחפש חיזוק מבחוץ.
בוואקום, הפיתרון יהיה ללכת ולקנות את השחקן הכי טוב הכי צעיר בכל עמדה, ולרוץ עם שלד צעיר שכולו יגיעו לשיא ביחד. כמו שכבר ציינתי, לא בהכרח שמדובר בדבר הכי נכון מבחינה מנטלית וכלכלית. חלק מבנייה נכונה של שלד עתידי זה לתת להם בהווה את העזרה של שחקנים שנמצאים בשיא ושחקנים ותיקים יותר. בארסה חסרה מאוד שחקנים שנמצאים היום בשיאם.
אז בהנחה שאנחנו לא רוצים קבוצה עם ממוצע של גיל צבא, ובהתחשב בכך שיש מצב כלכלי וחוזים קיימים צריך לחשב מסלול.
אם בוחנים את המצב הקיים בסגל, בעמדות המגן ימין והקיצוני שמאל יש לנו את קונדה(ולאחרונה גם אראוחו) וראפיניה, שחקנים מצוינים בשיא בקריירה שלהם שעוד מסוגלים להחזיק מקום בהרכב 3-5 שנים. אבל חשוב לציין שהם שחקנים שלא עומדים בתנאי של ‘‘שחקנים שלמים’’ ולמעשה יוצרים מצב של חוסר איזון טקטי(קונדה שחקן הגנתי דורש קשר התקפי יותר לצידו, וראפיניה שחקן אמצע שזקוק למגן שמאלי התקפי שיכול לתפוס את הקו), ובעתיד אנחנו נאלץ ונרצה להחליף אותם בשחקנים צעירים ושלמים יותר.
בעמדות הבלם השמאלי והחלוץ יש לנו לא מעט שחקנים שיכולים למלא את המשבצת אך בניגוד לקונדה וראפיניה לא מדובר בשחקנים שנמצאים בשיאם או שהשיא שלהם לא מספיק לסטנדרטים שאנחנו שואפים אליהם עבור שחקני ההרכב(לבה, פראן, מרטין, אראוחו).
שני העמדות הללו הן נקודת התורפה הבולטת של בארסה, זו שזקוקה להשקעה המירבית ושהמועדון גם סימן לקיץ הקרוב.
וזה לא מפתיע ששני השמות המובילים הם חוליאן אלבארז ואלסנדרו באסטוני.
מה שלא יהיה ברמת המו’'מ מדובר בשניים מהשחקנים הכי מוערכים באירופה בעמדות הללו ושחקנים שנמצאים בשיא הקריירה עם לא מעט ניסיון ברמות הגבוהות.
בכל הקשור לפן הטקטי מדובר בשני שחקנים מאוד דינמיים בעלי שטח השפעה רחב על המגרש שנולדו להשתלב בשיטה מודרנית של חילופי מקומות.
שחקנים ‘‘אוניברסלים’’ בצורה יוצאת דופן.
אלו בדיוק סוג השחקנים שאנחנו נרצה למלא את המשבצות האלה.
הבעיה היא שמלבדם אין עוד הרבה אופציות דומות, אם נצליח לצרף את שניהם זה יהיה קיץ כמעט מושלם. אם לא, בארסה תצטרך לבחור בין חלופה של שחקנים מנוסים ופחות טובים או השקעה בכישרונות שאולי יוכלו לצמוח למלא את החלל.
בהנחה שצירפנו חלוץ ובלם מובילים אנחנו סוגרים הרכב חזק מאוד ל-4-6 שנים הקרובות ליד השלד הצעיר. ובהמשך נוכל לסיים את השלמת הההרכב(מגן ימני וכנף שמאל) בקיצים שאחרי או לחילופין להחתים כבר עכשיו כישרונות צעירים זולים שיוכלו לצמוח תחת קונדה וראפיניה(שני שמות שעלו בהקשר הנ’‘ל - דניאל בנג’אקי מבנפיקה, וג’סי ביסיוו מקלאב ברוז’).
בתקווה שלקראת 29-30 הקבוצה הזו תגיע לשיא שיוכל להחזיק 6-8 שנים, לפני שיצטרכו להתחיל לרענן.
וריאציה אפשרית נוספת במידה ובארסה לא תצליח להינעל על 9 בקיץ הנוכחי, תהיה הסטה של ראפיניה לעמדה זו. לנצל את הרבגוניות שלו כשחקן אמצע בלי החסרונות שלו על הקו, וללכת על שחקן כנף שיותר משביע רצון מהאפשרויות של חלוצי ‘9’ דרג שני.
למשל, יש היום התלהבות גוברת אצל כל המועדונים המובילים סביב יאן דיומאנדה של זלצבורג(11 גולים ו-7 בישולים בליגה). קינאן יילדיז של יובה עושה רושם מבריק ושל שחקן שעלול להתבזבז, ובראדלי בארקולה של פסז’ עושה רעשים של תחזיקו אותי במועדון הצרפתי. שלושה שחקנים עם כישרון גדול וגם עם קבלות מרשימות שעלולים להחליף קבוצה כבר הקיץ.
בכלי התקשורת של בארסה גם מדברים על מגנים ימנים סולידיים כבר עכשיו ועל הפתיחות במועדון לשמוע הצעות על קונדה. בהתחשב בכפל התפקידים שלו ושל אראוחו, והאפשרות לייצר הכנסה משמעותית בלי לוותר על איכות בסגל זו יכולה להיות אופציה טובה שיכולה לזרז את ההתקדמות אל עבר הקבוצה האידיאלית.
קונדה היה מצוין ב-24/25, אבל אפילו המצוין שלו זה אומר שחקן עם יכולות טכניות די מוגבלות.
החתמה של מגן שיוכל לסייע בחלק ההתקפי בצורה יותר משמעותית, עם שחקנים כמו אראוחו ואריק כגיבוי, סוגר כמעט את כל הפינות הטקטיות בסגל ומשדרג את הההרכב.
לסיכום, לבארסה יש בסיס פנטסטי להמון שנים(במונחים של עולם הכדורגל),
אם נצליח לשמור רק על הצעירים זו קבוצה שתביא המון הצלחות בעתיד. אך הפוטנציאל אם נדע לבנות על השלד הזה הוא עצום.
ישנם 4 עמדות ברורות שבראייה עתידית(והווה) עדיין חסרות, ו-2 מהן מאוד משמעותיות לקיץ הקרוב.
עושה רושם שהמועדון פועל בדיוק בכיוון הזה, וזה משמח.
הרבה אחריות על הכתפיים של הצוות המקצועי והניהולי. במיוחד בהתחשב בשעון החול שמתחיל עבורם בקיץ.
ברור לי שמדובר בניתוח יבש שבוחן הכל בצורה אוטופית, ובארסה תהיה תלויה בעוד המון גורמים ומשתנים, אבל אני כן מאמין שזה ניתוח הגיוני להתבסס עליו שגם הולך להיות הבלופרינט של המועדון לעתיד. ה’‘דרים טים’’ של עידן פדרי-ימאל.
בונוס - שאלת פרמין לופז
לפני שאיל מוחק את ההודעה המושקעת ונותן לי באן לכל החיים, אני חייב להסביר למה הוא לא הוזכר בהודעה כמעט.
לא מזמן מישהו כתב כאן בפורום שפרמין מזכיר את ססק. עושה רושם שזו השוואה טובה מאוד.
פרמין הוא לא ‘8’ בארסאי קלאסי, הוא הרבה יותר פרופיל של ‘10’. הוא אוהב ‘‘לצוף’’ בהתקפה ולתקוף לעומק, לקבל את הכדור ולתקוף ישירות בבעיטה או מסירת עומק. זה נשמע מצחיק לציין את זה כאילו מדובר במשהו רע, אבל ב’‘חזון’’ שבו בארסה משחקת כדורגל הרבה יותר שלם, השטח שבו פרמין פורח אמור להיות משותף ע’'י כל השחקנים בסביבה ובעיקר נשאר פנוי עבור ימאל להיות יותר מרק שחקן כנף.
בסיטואציה הנוכחית שקונדה המגן הימני וימאל מחזיק את הקו, קשר התקפי טהור זה בדיוק מה שצריך בעמדת הקשר הימני, אבל בהסתכלות קדימה(אפילו בלי לקחת את גאבי בחשבון) זה סוג של שחקן שמייצר חוסר איזון טקטי בדומה לקונדה וראפיניה(או פרנקי אם תרצו), וישנה את הדינמיקה מסביבו.
בנוסף, יש את איכות השחקן עצמו ללא קשר לפרופיל הטקטי, ובאופן אישי אני לא רואה אותו כשחקן הרכב בבארסה בשיאו(כן קרוב מאוד).
יחד עם כל זה, העולם אף פעם לא מושלם ועל הספסל תמיד דרושים שחקנים שיכולים לשנות את התבנית הקלאסית. ופרמין יכול להיות בול הסופר סאב שיכול להיכנס לכל עמדה מהחמש הקדמיות ולהוסיף ישירוּת, או אפילו כ-‘10’ ב-343 א-לה קרויף(וכמו ססק בזמנו).